Der er mange MULIGE fordele ved at starte et selskab, men det afhænger i høj grad af hvad du har tænkt dig din virksomhed skal beskæftige sig med, måske du kan fortælle lidt mere? (jeg mener, er det videresalg af restpartier, onlineshop, import/eksport konsulentvirksomhed, havearbejde osv.) Den primære forskel på selskabformen frem for interessentskab eller enkeltmandsvirksomhed er jo netop den begrænsede hæftelse. Altså, at i et selskab som f.eks. et s.m.b.a. eller er ApS kan du ikke miste mere end selskabets kapital, der er altså ingen der kan gøre udlæg i dine personlige finanser, såfremt det skulle gå galt. Er der ingen risiko forbundet med driften vil jeg næsten mene det er overflødigt, at starte et selskab, den respektive omsætning taget i betragning.
Køres det uden selskabsform, må du jo tjene op til noget nær lidt over 70kg inden du skal begynde at afmelde SU.
Hvis det er grafisk arbejde, som ren fritidsbeskæftigelse og med dig som eneste arbejder/ansatte, så ville jeg ikke hoppe med på selskabsvognen. Tror det vil være til langt mere besvær for dig, end til fordel. Du kunne evt. hoppe med på selskabsordningen, hvilket jeg ikke er helt inde i, men man kan som enkeltmandsvirksomhed komme med på VSO, virksomhedernes selskabsskatteordning (eller sådan noget). Det vil sige, at det er stadig et enkeltmandsvirksomhed og du hæfter på samme måde og der er nogenlunde samme regler, (der er et eller andet med betalingen af skat der er anderledes, tjek skat.dk) men på den måde får du muligheden for, at udskyde skatten ved at beholde overskudet i virksomheden, f.eks. indtil du er igennem uddannelsen og ikke længere modtager SU. Håber det kunne give nogle retningslinier.
Når du kun regner med at omsætte for 40.000 om året, så skal du ikke oprette en virksomhed nogen som helst steder.
Du skal blot til at komme igang og sende en faktura med (beløbet skal være inkl. moms) også skriver du på din selvangivelse hvert år hvor meget du har tjent og kommer til at betale skat den vej igennem.
Ang. din SU-ring til et kontor et eller andet sted. Der må stå et nummer på nogle papir du har modtager i forbindelse med din SU og spørg dem!
Så der er kun en ting tilbage= KOM IGANG ;)
Håber du kunne bruge det til noget, ellers skriver du bare igen!
Det vil klart være overkill at stifte et selskab i sådan en situation men du bør naturligvis lave et regnskab med dine indtægter og udgifter så du kun beskattes af overskuddet. Netop når du er på SU kan der være god ide i at opspare noget af indtjeningen i virksomhedsordningen, ide den opsparede indkomst ikke indgår i SU beregningsgrundlaget. Det kræver så selvfølgelig at man ikke har behov for at hæve de midler der opspares til privatforbrug.
Jeg er selv i opstartsfasen for at starte virksomhed ved siden af mine studier. Jeg har været til møde i væksthus midtjylland i Århus for at høre om mine muligheder og hvad man skal huske osv... Jeg kan klart anbefale dig at tage til sådan et møde, hvor du helt sikkert vil kunne få afklaret dine spørgsmål. Kig på www.starvækst.dk og find linket til væksthuset. Der er vidst flere forskellige kontorer landet over.
Når du kun regner med at omsætte for 40.000 om året, så skal du ikke oprette en virksomhed nogen som helst steder.
Du skal blot til at komme igang og sende en faktura med (beløbet skal være inkl. moms) også skriver du på din selvangivelse hvert år hvor meget du har tjent og kommer til at betale skat den vej igennem.
Det er jo ikke rigtigt. Hvis han ikke registrerer sig for moms kan han selvfølgelig ikke lave en faktura og tillægge moms. Det vil iøvrigt være direkte tåbeligt at momsregistrere hvis han har en omsætning på under 50.000 kr. og fortrinsvis arbejder for private ikke momsregistrerede.
Herudover vil det da være dumt at lade sig beskatte af 40.000 kr. svarende til omsætningen hvis der er udgifter forbundet med arbejdet. Det koster kun en opgørelse til skat.
Det er jo ikke rigtigt. Hvis han ikke registrerer sig for moms kan han selvfølgelig ikke lave en faktura og tillægge moms. Det vil iøvrigt være direkte tåbeligt at momsregistrere hvis han har en omsætning på under 50.000 kr. og fortrinsvis arbejder for private ikke momsregistrerede.
Herudover vil det da være dumt at lade sig beskatte af 40.000 kr. svarende til omsætningen hvis der er udgifter forbundet med arbejdet. Det koster kun en opgørelse til skat.
Læs hvad der står ;)
Når han ikke er momsregistederede skal beløbet være inkl. moms, og du skriver at jeg skriver at han ikke skal ligge momsen til. Det gør jeg da hellere ikke jeg skriver beløbet skal være inkl. moms?
Og jeg skriver også at han ikke skal registere sig når han omsætter for under 50.000,- så hvad er der forkeret i det?