Du blander blander privat- og virksomhedshandel sommen.
For det første kan man få sit udstyr produceret og godkendt på mange måder. Man kan f.eks. selv godkende en del maskiner uden at skulle bruge 3 part, hvilket jeg selv har været med til. Dette kan dog få meget store økonomiske konsekvenser for en virksomhed, hvorfor man ogtest bruger en 3. part som f.eks. TÜV, Demko,... osv.
Ud over godkendelsen er der en del papirer som producenten skal have styr på, hvilket afhænger af de direktiver som produktet er omfattet af. Fælles er dog bla. at der SKAL udfærdiges et overensstemmelses certifikat der beskriver, hvikle direktiver og dele af samme produkterne er produceret i forhold til. Disse dokumenter er vigtige for en virksomhed der vil haves styr på dokumentationen (http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=da&numdoc=389l0392, ) over for de danske myndigheder. Min erfaring er, at ved handel med såvel store som små virksomheder er det lettest at få udleveret relevante dokumenter fra starte inden betlaingen.
Til sidst et par kommentarer til diverse påstande:
BAMSER - nej der er ikke overensstemmelsescertifikater med en bamse, da forbrugere af bamser sikkert ikke har brug for et sådant. Men en virksomhed der køber en maskine skal bruge det over for f.eks. de danske myndigheder hvis/når der sker en arbejdsulykke eller han ønsker at bygge maskinen sammen med andet udstyr.
Overensstemmelsescertifikater i æsker - Ja, masser af produkter har overensstemmelsescertifiketer i æskerne, idet de har skrevet det ind i manualen. Andre har det på deres hjemmeside hvor man kan downloade det. Jeg gik for sjovt ind på www.siemens.dk under privat og kiggede på en manual for et headset og et tv. begge havde informationerne om overenstemmelse.
Så mit råd til jer indkøbere: bed om et overensstemmelsescertifikat ved køb af varer uden for EU. Det kan evt indgå som krav før betaling for varen. Hvem ved hvor længe en virksomhed eksisterer ?
Nej, der skal ikke et overensstemmelsescertifikat med hvert enkelt produkt, men som mange åbenbar ikke ved, skal producenten udfærdige et sådant og udlever det, hvis myndighederne beder om det. Min erfaring er bare, at nogle virksomheder ikke overholder disse regler. Så bed om dokumentationen - hvis dokumentationen foreligger kan det jo ikke være svært at fremskaffe den !