|
Hej Amino... Hvordan og hvor ledes fungere det hvis jeg starter et enkelt mands firma? Jeg starter med at registre firmat, og får et cvr. nr? Så køber jeg et produkt af en forhandler/importør til lad os sige 10.000 uden moms? Jeg videresælger denne til Hr. og Fru Jensen for 20.000 inkl. moms? Hvordan og hvor ledes med moms afregning når det er enkeltmands firma som ikke regner med at tjene over 50.000 første år men har det som en side gesheft. hele firmaet, kan kører over privat konto'en? Så jeg hæver de 10.000 til produktet fra min privat konto og sætter de 20.000 ind som jeg får fra Hr. og Fru Jensen? og hvor meget overskud vil jeg få til mig selv i dette tilfælde? Dette kunne jeg godt bruge lidt hjælp til for at få et indblik... Mvh Dan |
Hej Dan
Hvis du lader dig momsregistrere, er det ligegyldigt, om du tjener 20.000 eller 100.000,-, salget skal tillægges moms, og du skal betale momsen med kr. 4.000, til Skat. Eu-momsen af købet (går ud fra det er et eu-land) skal oplyses til skat med kr. 2.000,- (men altså ikke betales).
Du har herefter er overskud netto på kr. 6.000,-, som du skal betale skat af.
Hvis du vælger ikke at momsregistrere dig, og dermed sælge produktet uden moms, skal du betale skat af hele beløbet, altså 16.000,-, som din faktura lyder på (20.000 ex moms). Du kan ikke som privatperson få fradrag for købet, og ej heller betale moms.
Mh
Susanne
Bliv gratis medlem