Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ægteskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Vester Skerninge
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer.

Måske kan nogen af jeg svare på følgende spørgsmål.

I forbindelse med refinansiering af vores bolig er det pludselig gået op for min hustru og jeg, at kun jeg står på skødet. Altså som egentlig ejer.

Vi står dog begge på lånene... Så min hustru er pludselig blevet utryg ved, at hun ikke står på skødet også. Jeg tror jeg er kommet til at sige, at det ikke betyder noget, idet vi er gift, og har været det el den tid vi har faft huset. Men jeg vil jo ikke føre hende bag lyset, men også nødig bruge 10.000 for at få et navn på et skøde...

Skal jeg få hende ført på, for at hun har samme rettigheder som jeg, eller har hun dette under alle omstændigheder.

De Bedste Hilsner

Jørn Lind

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:07

Få 3 uforpligtende og sammenlignelige tilbud fra bogholdere og revisorer helt gratis med Ageras. Klik her!

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 16:17

Jeg lægger til grund at I har formuefællesskab i jeres ægteskab og ikke særeje eller skilsmissesæreje...

Når man er gift, og når man har formuefællesskab, betyder det, at man opgør (ved skilsmisse) hvad hver i sær ejer, og hvilke gældsforpligtelser, hver i sær har...

eksempel 1

Hvis ejendommen har en friværdi på 1.000.000 og tilhører dig med 100%, jammen så er din bodel kr. 1.000.000 værd. Hvis man forestillede sig, at I ikke ejede andet af værdi, så skal du altså aflevere 500.000 til din hustru, medens hun ikke skal aflevere noget til dig...

eksempel 2

Hvis I ejede ejendommen 50% 50% skulle friværdien fordeles ved opgørelsen med kr. 500.000 hos dig og kr. 500.000 hos din hustru. I skulle herefter fordele 250.000 til hver, og ville summa ende med 500.000 hver...

Set fra et økonomisk synspunkt i eksemplet er der ingen forskel - og dog...

I eksempel 1 ejer du ejendommen 100%, dvs. det er din, dvs. du kan vælge at smide konen på porten ved skilsmisse. Hun skal blot have 500.000 med i kufferten. I eksempel 2 skal I blive enige om, hvem af jer, der skal købe den anden ud for kr. 500.000...

Så set fra et familieretligt synspunkt er hun væsentligt ringere stillet i eksempel 2 (jeres nuværende situation) end i eksempel 1.

I øvrigt skal du ikke kaste 10.000 efter at få hende på skødet. Du overdrager ½ til hende på et skøde... jeg mener du skal betale de 1400 i basal tinglysning, men husker ikke om du skal betale tinglsyningsafgift af den øvrige værdi... mener ikke det er således. Tjek på en eller anden boligadvokats hjemmeside...

god weekend - og fortsat godt ægteskab...

Fra Vester Skerninge
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 11:10

Hej Jacob.

Tusind tak for dit svar. det gav stor klarhed.

Jeg vil kontakte en boligadvokat for den sidste detalje.

De Bedste hilsner

Jørn Lind

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:29
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:32

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:
Så set fra et familieretligt synspunkt er hun væsentligt ringere stillet i eksempel 2 (jeres nuværende situation) end i eksempel 1.

Går ud fra du har set at det var det omvendt jeg mente...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)