Jeg står i en situation hvor jeg skal udregne fordele og ulemper af at lease en ny bil på gule plader til blandet brug. Bilen koster 269.000 inkl. moms og har fået et leasing tilbud på 3 år på 3000 pr. md + moms (30.000 km pr. år)
Jeg har i forbindelse med udregningen brug for nogen svar:
- Er beskatningen af bilens værdi inkl. moms? - Mister jeg mit månedlige fradrag på mit skattekort i forbindelse med kørsel til og fra arbejde? (befordringsfradraget)
Det er mit eget firma der skal finansiere den månedlige ydelse og det er selvfølgelig mig selv der bliver beskattet af fri bil. Jeg har lidt på fornemmelsen at regnestykket bliver dyrere end hvis jeg privat leasede bilen? Er der nogen der har erfaringer med disse spørgsmål?
logikken for mit vedkommende er jo så at: "JA" virksomheden betaler for omkostningerne, men de overtager jo ikke det fradrag som jeg personligt går glip af. Det vil sige mit eget firma har en md udgift + jeg bliver beskattet og mister mit befordringsfradrag = kæmpe udgift i forhold til blot leasing ydelsen.
Det er lige før at privat leasing vil blive en billigere løsning.
Er der virkelig ikke en måde at lave blandet erhverhvsleasing på hvor det ikke kommer til at koste så meget?