Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Non-toxic Certifikat et krav ved import af textiler fra ikke EU lande??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jan 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Vi er har i et par år importeret sportstasker fra bla. Norge, Belgien og Kina og har aldrig mødt noget krav fra myndighederne omkring et "Non-toxic Certificat".

Nu har vi fået en aftale om import af tasker fra et Koreansk firma, som for første gang skal til at importere til et EU land. De mener at der er krav om at deres produkter skal have et "Non-toxic Certificat" før de kan importeres i et EU land. Så vidt jeg kan finde ud af gælder dette krav kun for materialer, som kommer i direkte berøring med fødevare eller drikkevand.

Vi vil gerne have orden i tingene og hvis der kræves sådan et certificat skal vi naturligvis have et, men på den anden side vil vi ikke sætte himel og jord i bevægelse hvis ikke det er relevant. 

Er der nogen som ved mere om dette eller har en ide til hvem man skal kontakte? Tilsyneladende er det ikke noget som sortere under Told & Skat , men hvor så?

Med venlig hilsen

Kim Fabricius
www.Sportstasker.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 22:00

Hej Kim

Om sportstasker (materialerne) kommer ind under f.eks det ny REACH direktiv tør jeg ikke sige, men miljøstyrelsen vil kunne hjælpe dig videre.

Et andet godt sted at søge oplysninger er hos folketingets EU Oplysning, de har normalt et svar indenfor 24 timer.

www.eu-oplysningen.dk 

Mvh

Ravn

Tilmeldt 17. Jan 07
Skrevet kl. 16:13

Hej Ravn,

Tak for dit hurtige og brugbare svar, jeg vil prøve de 2 instanser.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 13:12

Kim Fabricius:

Hej Ravn,

Tak for dit hurtige og brugbare svar, jeg vil prøve de 2 instanser.

Hej Kim

Det var da så lidt.   Hvad fandt du egentlig ud af ?

Mvh

Ravn

Tilmeldt 17. Jan 07
Skrevet kl. 22:42

Hej Ravn,

Ikke noget endnu.

Fra EU-oplysningen fik jeg følgende link http://www.enterprise-europe-network.ec.europa.eu/network_en.htm.

men der var ikke rigtigt noget jeg kunne komme videre med.

Jeg håber på et bedre svar fra Miljøstyrelsen. De har i hvertfald rigtigt meget info omkring REACH, som jeg er blevet noget mere klogere på. Det ser ud til at være den rigtige styrelse at kontakte. 

Selv om jeg har forsøgt at tygge mig igennem de 278 sider af EU-rådet forordning omkring REACH, så er det endnu ikke klart for mig om jeg behøver at kræve et Non-toxic certificat og hvis ja i hvilket omfang. Når jeg finder ud af det skal jeg nok skrive det i denne tråd, så andre måske kan finde hjælp til lignedne spørgsmål.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)