Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det her muligt..?

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...hvis det ikke vil blive betragtet som lønmodtagerlignende forhold!

Der er jo faldet et hav af afgørelser på dette område.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10

Rolf...Det er virksomhedsordningen du tænker på.

Men dette har ikke noget med kunden/arbejdsgiveren at gøre.

Det tager  den skattepligtige selv stilling til. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:11

Det han ønsker er jo at få sin lønindkomst konverteret til selvstændig erhvervsindkomst så der ikke indeholdes A-skat men så skatten afregnes i form af virksomhedsoverskud med mulighed for opsparing i virksomhedsordningen, fradrag etc.

Er er at man normalt ikke kan betragte et hverv hvor der kun er en kunde som selvstændig virksomhedsindkomst. Noget andet er at det har formodningen imod sig at lønmodtagerarbejde lige pludselig ændrer status til at være selvstændig virksomhed

Hvis det overhovedet skal kunne lade sig gøre skal man give afkald på feriepenge, overtidsbetaling, fast løn m.v. og hvad der nok er det vanskeligste: Man skal have den økonomiske risiko ved arbejdets udførelse, og her taler vi ikke kun om risiko for at man ikke får sin løn/vederlag. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 12. Jan 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:59

For at det skal kunne lade sig gøre overfor skat, skal du mindst have to kunder du udfakturerer til, der er omtrent lige store - i dette tilfælde har du kun én, og så vil jeg give Peter ret i Skat vil se på det som lønmodtagerforhold!

/Pønseren

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:11

Så kategorisk kan man ikke udtrykke det. Det er muligt at være selvstændig erhvervsdrivende selvom man kun har 1 kunde. Flere IT konsulenter har eksempelvis kun 1 kunde og det er et firma som i princippet blot videreformidler opgaver. Et andet eksempel er Skat &Råd som jeg selv er medejer. Jeg har et bindende svar fra Skat der siger at jeg kan betragtes som selvstændig erhvervsdrivende selvom alt arbejde kun blev udført for Skat&Råd (hvad det så ikke gør). Dette skyldes at firmaet kun er mellemled. I vores situation i form af et rådgivningsarbejde hvor den reelle kunde er revisionsfirmaerne.

Det alt afgørende er som sagt ovenfor hvem der har ansvaret for arbejdets udførelse og hvem der indgår aftaler med slutkunden etc.

Men her taler vi om nogle forhold som nok er meget kendetegnende for konsulentbranchen. Taler vi om salg af varer m.v. ja så er det jo afgørende for hvis regning og risiko varesalget sker.   

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:05

Bent....jeg mener nu også at mange EDB-konsulenter er i farezonen, såfremt de kun har en kunde!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:13

Peter - Revisor:

Bent....jeg mener nu også at mange EDB-konsulenter er i farezonen, såfremt de kun har en kunde!

Peter,

Det er svært at generalisere - men Bent har ret "Det alt afgørende er som sagt ovenfor hvem der har ansvaret for arbejdets udførelse og hvem der indgår aftaler med slutkunden etc".

Til gengæld er jeg enig med dig i, at det kræver opmærksomhed at være konsulent med kun 1 kunde i sit setup-

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 17:22

Jeg er enig med jer. Man er bestemt i farezonen og det rigtige i den situation er - som jeg gjorde at søge et bindende svar fra Skat. I ovenstående situation tror jeg dog ikke det er det værd. Det er næsten givet at udfaldet bliver negativt.   

Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:45

ja det kan nemlig så...! ved jo godt der skal betales skat af exemplet, det er mere om det var muligt, og hvis jeg investere i en bil for x antal kroner skal jeg ik beskattes af det... right

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)