Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

salgs brev

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Dec 05
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

må man send salgs brev ud som mali ?

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er i strid med markedsføringslovens paragraffer om elektronisk henvendelse, du må heller ikke sende dem ud med fax.

Men du må gerne ringe og spørge om du må sende en mail med et godt tilbud, og hvis du får lov til det, må du gerne.

Men uopfordrede reklame-mails er forbudt.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 10. Dec 05
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

tak

Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - Anders Christensen har ret. Og loven er endnu mere omfattende end som så. Markedsføringsloven paragraf 6a omhandler denne problematik, http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/0d0d06f8e1ae8472c1256ad90039fd4e/1bd7467451d999c2c1256d8d004a464a?OpenDocument.

Dog er der virkelig mange gråzoner inden for denne lovgivning. Forbrugerombudsmanden er den rette instans at tjekke sin e-salgsbrevspraksis hos. Eksempelvis er det på kant med lovgivgningen at have pre-udfyldt en tilmeldingstjekboks i forbindelse med en konkurrence eller eksempelvis bestilling af login og password til et site som Amino (og dermed er Aminos tilmeldingsprocedure på kanten med lovgivningen - tjek evt selv. Dog har amino som selvstændigt fænomen måske ikke direkte til hensigt at ville sælge dig noget).

Endvidere er der i lovgivningsteksten rig mulighed for tolkninger - og flere af disse havner altså i gråzoner. Eksempelvis er det en rigtig god idé ved en samtykke/permission fra den kommende modtager/kunde tydeligt at redegøre for hvad man intenderer at sende informationer om sin virksomhed og produkter til. Dette kan som regel imødekommes ved at man på sin hjemmeside, hvor registreringen af samtykket bl.a. kan foregå under selve tilmeldingsformularen skriver noget a la følgende: 'Som modtager af XXXX's mail service vil du modtage informationer og tilbud omkring XXXX sortiment inden for vedligeholdelseprodukter til automobiler. Endvidere vil du også modtage kundecases, statements og nyt fra XXXX. Denne mailservice kan altid frameldes igen enten direkte far de enkelte mails eller her på hjemmesiden....etc.'

Endvidere er det altid ejeren af mailservicen der skal kunne dokumentere modtagerens aktive accept for modtagelsen af emails. Det vil sige, at hvis du eksempelvis spørger dine kunder i butikken om du må få deres mailadresse fordi du gerne vil sende dem gode tilbud - der vil du rent faktisk have svært ved at dokumentere at de rent faktisk har sagt ja tak. Af samme årsag er det en god idé at få en underskrift (hvis man altså indsamler e-mailen der hvor man møder kunderne), så vil du nemlig kunne dokumentere samtykket. Hvis du gør det online må jeg klart anbefale at du som min. laver en log på hvornår vedkommende har tilmeldt sig. Og hvis du vil have fuldstændig vandtætte skodder, skal du lave det der hedder et dobbelt opt-in. Når modtagerne har tilmeldt sig via din hjemme, skal der med det samme sendes en e-mail til vedkommende. I denne skal modtageren aktivt bekræfte tilmeldingen (typisk ved at klikke på et link). Dette gør man i stigende omfang når man opererer på BTC segmentet. Jeg vil jo i princippet kunne tilmelde alle mine venner til El-Gigantens nyhedsbrev, såfremt jeg har deres e-mail adresse. Hvis man så har en dobbelt opt-in, sikrer man således at modtageren får mulighed for at sige nej tak. Først i det øjeblk at tilmeldingen er bekræftet, kan man begynde at sende mails.

Og der er endnu flere nuancer, eksempelvis e-mails til eksisterende kunder, e-mails omhandlende andre ting end ens kerneydelser, e-mail adresser der er indsamlet via konkurrencer etc.

Skriv endelig hvis du ønsker noget af ovenstående uddybet.

Martin Bjørn Madsen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)