Hej, jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om reglerne i en Holding + Driftsselskabsstruktur. Holdingselskab er 100% ejet af en person, og det ejer et driftselskab (ApS) 100%. 1. Hvornår må man overføre penge fra driftselskabet til Holdingselskabet? Må man gøre det løbende, også inden årsregnskab er lavet? 2. Hvis man overfører 'for meget' fra drift til Holding, så drift ikke har nok til at betale selskabsskat, må man så frit føre pengene ned i drift igen? 3. Ved udbetaling af udbytte, er det korrekt at jeg som modtager af udbyttet privat skal betale udbytteskatten, eller er det selskabet der skal stå for indbetalingen? 4. Er det korrekt at udbytteskat altid skal betales d. 10, måneden efter det er udbetalt?
Hvis der er nogen der er bekendt med en letforståelig skrivelse der beskriver sådanne ting, så er jeg interesseret i at høre om den :)
mvh Brian |
1+2: I koncernforhold kan man LÅNE internt (næsten) uden begrænsninger, bare sørg for at der foreligger en generel aftale om hvordan mellemregningen forrentes.
Man kan også udbetale acontoudbytte på baggrund af et (eller flere) perioderegnskab(er), dvs ikke i forbindelse med årsregnskabet/generalforsamlingen.
3: Udbytteskatten beregnes af selskabet og fratrækkes bruttoudbyttet inden udbetaling til aktionærerne. Herefter skal udbytteskatten betales til SKAT.
4: ja, det er vist rigtigt, den 10. i måneden efter generalforsamlingen (også selvom udbyttet f.eks. bliver stående på en mellemregning med aktionæren.