Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra personligt ejet til APS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået mulighed for at få nogle investorer ind i mit firma så det kan blive lavet om til et aps..

Hvordan får jeg vurderet firmaet og må jeg selv bestemme hvad de skal give give for at komme ind i mit firma??

Håber mit spørgsmål er til at forstå tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:38

Hej!

Du skal have en revisor til at lave en vurderingsberetning.

Det kommer an på fordelingen af ejerskabet(anparterne) samt indgangskursen!

Tilmeldt 16. Dec 08
Skrevet kl. 20:46

Hvad vil det sige med ejerskabet, jeg beholder 51%, og hvad mener du med indgangskursen?

Tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:47

Hvilken kurs anparterne nu skal handles for!

Tilmeldt 16. Dec 08
Skrevet kl. 21:05

Okay hvad bruges der for blæg for den udregning?

B.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 21:15

Jeg kender en som fik lavet sit enkeltmandsfirma om til ApS via skattefriaktieomdannelse. Han fik en konkurrent til at byde på firmaet og da budet matchede 125.000 kunne han få en revisor til at vurdere firmaet til at have den værdi og dermed lave omdannelsen.

Hvis det virker, kan man vel derfra selv bestemme hvad man sælger 49% anparterne til. En anpart er jo til enhver tid det værd som en køber vil betale og at anparter/aktier bliver handlet til mere end firmaets egenkapital er jo meget naturligt.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:10

Jeg tror ikke I forstår mandens spørgsmål. Det han ønsker oplyst er 1) hvad der skal til for at lave en skattefri virksomhedsomdannelse og 2) om han selv må bestemme hvad en ny investor skal give for de anparter der nytegnes efter omdannelsen.

Selve omdannelsen som er en skattefri virksomhedsomdannelse kræver som minimum en revisor der kan lave vurderingsberetningen og det er også de færreste der er fortrolige med at udarbejde vedtægter, stiftelsesdokumenter m.v.

Du kan ikke selv bestemme hvad investoren skal tegne anparterne til. Det er et anliggende mellem dig og investoren. Men skattemæssigt har det ingen betydning. VIl investoren nytegne anparter svarende til en ejerandel på 10% ved at indskyde en million kr. er det jo fint nok for dig da dine anparter så stiger i værdi men der sker ingen beskatning for dit vedkommende før du sælger anparterne eller likviderer selsabet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 16. Dec 08
Skrevet kl. 09:56

"VIl investoren nytegne anparter svarende til en ejerandel på 10% ved at indskyde en million kr. ".

Hvordan kan det lade sig gøre?, mener man skal jo tegne det til den samme pris?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:36

Nej ikke nødvendigvis:

1) Du stifter et selskab ved indskud af din virksomhed/produkt. Tegningskurs anslået 100. Du har et selskab med anpartskapital på 125.000.

2) Investoren skal erhverve en andel på 20% af selskabet. Hvis han køber 25.000 kr. anparter af dig for 1.000.000 kr. udløser det naturligvis skat. I stedet lader man investoren nytegne anparter i selskabet. For  at få en anpartskapital på 20% skal han nytegne nom. 31.250 kr. hvorved anpartskapitalen bliver 156.250 kr. Hans tegningskurs hedder så 3.200. Dvs. han nytegner til overkurs.

Der sker ikke noget  med dig her. Hvis dine værdier/virksomhed er inskudt via en skattefri virksomhedsomdannelse, men er de indskudt skattepligtigt til en anslået værdi er det noget andet for så er investors indskud jo udtryk for at det du har indskudt er mere værd, når det sker tidsmæssig tilknytning -dvs. umiddelbart efter - din omdannelse.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)