Jeg er ved at planlægge en ny hjemmeside for min e-butik og er meget i tvivl om hvilken skærmopløsning jeg skal optimere hjemmesiden til. I "gamle dage" var det 800x600 px. I dag er det nok nærmere 1024x768 eller er det måske højere?
Jeg er bange for at optimere til for høj skærmopløsning, da de nye minibærbare ser ud til at komme mere og mere frem...Men der må sidde nogle eksperter derude, der kan fortælle mig, hvilken skærmopløsning der er mest anvendt og hvad man typisk optimerer til idag. Og hvad med den nære fremtid?
Det kommer lidt an på målgruppen. Det er ifølge FDIM (http://www.fdim.dk/?pageid=91) under 2 pct. der bruger en browseropløsning på under 1024x768, så hvis du kan undvære dem, så brug trykt 1024x768, men ikke højere! :-)
Det kommer meget an på hvilken målgruppe din nye e-butik skal henvende sig til.
På mine sider er der kun små 2,38% der bruger 800x600 eller mindre, resten benytter 1024x768+, der er 29,71% der bruger 1024x768 og 23,97% der bruger 1280x1024. Mine sider henvender sig til personer mellem 15 og 30 år.
Hvis din side skal henvende sig til den ældre brugerskar, så skal du nok designe til 800x600, ellers vil jeg sige 1024x768.
Med hensyn til den nærmeste fremtid, så kan jeg se at flere og flere benytter 1280x* opløsninger, så om et par år snakker vi nok 1280x*, men ikke før. :)
Design målrettet 1024 * 768 er både en velsignelse og en forbandelse. Mere plads giver flere muligheder designmæssigt, men man skal ikke glemme brugervenligheden: Linjelængder på meget over 80 tegn gør læsning af længere tekster sværere, så man skal ikke hovedløst udnytte mere plads til mere indhold på samme område. Brug i stedet pladsen til flere kolonner, mere luft, større produktbilleder o.l. På den måde får brugeren også noget konstruktivt ud af sin større skærm, uden at blive irriteret over at skulle overskue teksten. :)
Én ting er skærmens opløsning, noget andet er hvor stort browservinduet er. Det er ikke alle, der kører med deres browser maksimeret (jeg gør aldrig).
Altså kan du sagtens optimere til en bestemt skærmstørrelse, men hvis brugeren kører med sin browser i et mindre vindue end det, så opnår du alligevel ikke noget.
Man kan så sige at sandsynligheden måske vil tale for, at det kun er på skærme med høj opløsning, at man ikke kører med browseren i fuld skærm, det vil kun være gætværk.
Af hensyn til læsevenligheden vil jeg også anbefale at bruge omtrent 900 px i bredden.
Jeg har min e-shop hos Scannet, og i deres opsætningsmuligher står der:
"Her har De mulighed for at angive en valgfri bredde for shoppen. De kan angive bredden som pixels eller procent. 100% vil f.eks. tildele den maximale bredde, passende til klientens skærmstørrelse."
- her har jeg valgt 80%, fremfor at vælge en fast bredde på xxx antal pixel.
De fleste af mine kunder anvender 1024x768, men også en stor del anvender 1280x800 og 1280x1024.
Mener I, at løsningen med en %-størrelse, er optimal?