Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optimering til hvilken skærmopløsning???

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Agerbæk, Vestjylland
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 500
Fra  Jesper CC Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt Nytår!

Jeg er ved at planlægge en ny hjemmeside for min e-butik og er meget i tvivl om hvilken skærmopløsning jeg skal optimere hjemmesiden til. I "gamle dage" var det 800x600 px. I dag er det nok nærmere 1024x768 eller er det måske højere?

Jeg er bange for at optimere til for høj skærmopløsning, da de nye minibærbare ser ud til at komme mere og mere frem...Men der må sidde nogle eksperter derude, der kan fortælle mig, hvilken skærmopløsning der er mest anvendt og hvad man typisk optimerer til idag. Og hvad med den nære fremtid?

På forhånd tak! 

De bedste hilsner

Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk 

Fra Sabro
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 09:31

Hej Jesper

Jeg ville vælge at optimere hjemmesiden til 800x600, for at være sikker på at folk kan se den "ordenligt".

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 09:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper

Det er efterhånden standard i dag at man laver design til 1024x768 skærme. Selv de små 'minibærbare' køre med en min. opløsning på 1024x768.

Husk dog at der skal bruges plads til scroll bar mm. Så et sted i mellem 900-970 pixels i bredden så skulle alle gerne være med.

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 09:38

Det kommer lidt an på målgruppen. Det er ifølge FDIM (http://www.fdim.dk/?pageid=91) under 2 pct. der bruger en browseropløsning på under 1024x768, så hvis du kan undvære dem, så brug trykt 1024x768, men ikke højere! :-)

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 09:38

Hej Jesper

Det kommer meget an på hvilken målgruppe din nye e-butik skal henvende sig til.

På mine sider er der kun små 2,38% der bruger 800x600 eller mindre, resten benytter 1024x768+, der er 29,71% der bruger 1024x768 og 23,97% der bruger 1280x1024. Mine sider henvender sig til personer mellem 15 og 30 år.

Hvis din side skal henvende sig til den ældre brugerskar, så skal du nok designe til 800x600, ellers vil jeg sige 1024x768.

Med hensyn til den nærmeste fremtid, så kan jeg se at flere og flere benytter 1280x* opløsninger, så om et par år snakker vi nok 1280x*, men ikke før. :)

Mads Madsen

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 9. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 09:40

Jeg vil også holde mig til ca 960pix horisontalt, så er der stadig plads til scrollbar på en 1024pix bred skærm, og stadig lidt luft omkring siden.

1024pix er nok den mest udbredte opløsning.

At de små subnotebooks så oftest kun er 600pix veritkalt er der ikke noget at gøre ved. De er stadig oftest 1024 horisontalt.

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 10:16

Design målrettet 1024 * 768 er både en velsignelse og en forbandelse. Mere plads giver flere muligheder designmæssigt, men man skal ikke glemme brugervenligheden: Linjelængder på meget over 80 tegn gør læsning af længere tekster sværere, så man skal ikke hovedløst udnytte mere plads til mere indhold på samme område. Brug i stedet pladsen til flere kolonner, mere luft, større produktbilleder o.l. På den måde får brugeren også noget konstruktivt ud af sin større skærm, uden at blive irriteret over at skulle overskue teksten. :)

Fra Århus
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 550
Fra  Webdesigner.dk Skrevet kl. 12:15

Jeg har skrevet en artikel om netop skærmopløsninger i slutningen af sidste år og den er stadig gældende, min anbefaling er også 1024x768. Smile

Lav din egen hjemmeside med WordPress.
Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:43

Én ting er skærmens opløsning, noget andet er hvor stort browservinduet er. Det er ikke alle, der kører med deres browser maksimeret (jeg gør aldrig).

Altså kan du sagtens optimere til en bestemt skærmstørrelse, men hvis brugeren kører med sin browser i et mindre vindue end det, så opnår du alligevel ikke noget.

Man kan så sige at sandsynligheden måske vil tale for, at det kun er på skærme med høj opløsning, at man ikke kører med browseren i fuld skærm, det vil kun være gætværk.

Af hensyn til læsevenligheden vil jeg også anbefale at bruge omtrent 900 px i bredden.

Fra Svenstrup J.
Tilmeldt 3. Nov 07
Indlæg ialt: 547
Fra  shopnord.dk Skrevet kl. 13:05

Hej.

Jeg har min e-shop hos Scannet, og i deres opsætningsmuligher står der:

"Her har De mulighed for at angive en valgfri bredde for shoppen. De kan angive bredden som pixels eller procent. 100% vil f.eks. tildele den maximale bredde, passende til klientens skærmstørrelse."

- her har jeg valgt 80%, fremfor at vælge en fast bredde på xxx antal pixel.

De fleste af mine kunder anvender 1024x768, men også en stor del anvender 1280x800 og 1280x1024.

Mener I, at løsningen med en %-størrelse, er optimal?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)