Hej kingkong,
En konsulents ydelser og produkter afhænger af mange ting f.eks. den konkrete opgave og branchen. Da konsulenttitlen ikke er beskyttet eller autoriseret, kan både produkt og kvalitet variere meget. Fælles for seriøse konsulenter er dog, at den kontrakt, de indgår med kunden, indeholder beskrivelse af opgaven, ydelsen og betingelserne for at løse opgaven.
Jeg er selvstændig konsulent i IT-branchen og mine ydelser omfatter projektledelse, testledelse og generel IT-rådgivning. Produktet af mine ydelser er, at kunden får løst en IT-ledelsesopgave med tilhørende dokumentation. Opgaven kan f.eks. være implementering eller
test af et nyt system. Den tilhørende dokumentation er projektplaner, statusrapporter, teststrategier, testplaner, etc. Indenfor IT-rådgivning kan produktet f.eks. være en IT-sikkerhedspolitik og beredskabsplan med tilhørende undervisning. Sammenfattende kan det siges, at konsulenten løser en opgave, som kunden ikke selv har ledige/kompetente medarbejdere til at løse inden for en given tidsramme.
Jeg håber, at det gav dig en idé om, hvad produktet af en konsulents ydelser kan være.
Med venlig hilsen
Dan Elon Kristensen