Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af køb med porto udgift

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 01:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino hoveder...

Jeg har købt nogle produkter til udlejning i mit firma og fået dem tilsendt til min adresse. Jeg skal naturligvis bogføre produkterne som straksafskrivning, men er det nødvendigt at dele det op i portoudgiften og købsprisen for produkterne, eller kan jeg bare bogføre det hele som en samlet udgift som straksafskrives???

Jeg kører med et simpelt regnskab, klassekladde stilen i et regneark, så vil derfor helst foretrække den nemmeste løsning. Ville bare høre om der kunne blive problemer med skat hvis de ikke kunne se hvad der er porto og hvad der er reel købpris på produkterne senere hen.

Mvh-

Daniel Holsko

Vanilla sound & Light Production | Udlejning af Lyd, Lys & AV udstyr!

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 02:07

Du skal som udgangspunkt bogføre hver enkelt linje på din faktura for sig selv.

Så du har sikkert noget i retning af:

Varekøb: 10.000 kroner

Porto: 100 kroner

Moms 25% af 10.000 kroner = 2.500 kroner.

At betale : 12.600 kroner.

I det tilfælde skal du bogføre portoen for sig selv da der ikke er moms på porto (medmindre det er "pakket ind" levering/forsendelse/osv.. da det så er en tjenesteydelse og ikke blot porto)

Men du kan jo se hvad der er moms på og hvad der ikke er moms på, på din faktura.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Skrevet kl. 11:47

Tak for svaret, men det med momsen har været fulgt på den måde at jeg kun har skrevet det moms på som fremgår af fakturaen for hver enkelt ordre, det vil sige at varekøb og porto ligger i samme post, men med det korrekte moms beløb som forhandleren har påskrevet sin faktura, f.eks. uden moms på portoen.

Hvad hvis jeg kun laver kun en post i regnskabet, hvor porto indgår, og så er momsen kun det reelle tal, f.eks. 2500,- og det samlede købsbeløb er 12.600,-, det burde vel så ikke give nogle problemer???

Mvh-

Daniel Holsko

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 10:52

Når fragt og porto er "hjemtagelsesomkostninger" er de en del af varens pris, og bogføres på samme konto som varen (eks. ved varekøb på varekøb, ved småanskaffelser på småanskaffelser osv.). Din portokonto er mere til at bogføre ikke henførbar porto på, som f.eks. køb af frimærker.

Og momsen kan du klare, som du gør, eller du kan bogføre 2 linjer (een med moms og een momsfri, men på samme konto), hvis bare du får momsen korrekt, er alle fremgangsmetoder lige gode, og du kan bare gøre det, som det er nemmest lige i dit bogføringsprogram.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Dragør
Tilmeldt 11. Jul 08
Skrevet kl. 13:33

Tak for nogle super gode svar, så blev jeg lidt klogere. :-)

Mvh-

Daniel Holsko

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)