Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fejl i Excel (dato)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Apr 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Bruger Excel til fakturaer, og bruger følgende funktion til automatisk at beregne 30 dage frem:

=TEXT(NOW()+30;"d. mmmm yyyy")

Dette burde i dag give et output, der hedder "3. februar 2009". Men i stedet bliver "3. februar yyyy" returneret. Er der nogen der er stødt på denne fejl før, og evt. ved hvordan den kan løses?

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg bruger den danske version af excel og så skriver jeg dette for at få det til at se rigtigt ud: =TEKST(NU()+30;"d. mmmm åååå") ... dog er det i mine øjne ikke den bedste måde at bære sig ad.

Her er en lille guide til at klare det lidt smartere. Med smartere mener jeg: du får mulighed for at regne med datoen i andre formler, du kan benytte dig af Excels indbyggede celleformateringsegenskaber og hvis du har andre konstanter din faktura får du en nemmere måde at ændre dem på eller få dig et overblik over dem.

1. Åbn dit faktura regneark
  2. Tryk Ctrl+F3 (eller gå ind under fanen Formler - Navnestyring - Nyt...)
  3. I feltet "Navn" skriver du Betalingsfrist - skriv evt. en kommentar.
  4. I feltet "Refererer til" skriver du =30
  5. Tryk OK
  6. Gå ned i cellen hvor du har betalingsfristformularen og indsæt dette:
     =DATO(ÅR(NU()+Betalingsfrist);MÅNED(NU()+Betalingsfrist);DAG(NU()+Betalingsfrist))
    Eller hvis du bruger den engelske version:
    =DATE(YEAR(NOW()+Betalingsfrist);MONTH(NOW()+Betalingsfrist);DAY(NOW()+Betalingsfrist)) ... Tror i hvert fald det skal se sådan ud.

Nu kan du regne videre på datoen i andre celler og du kan højreklikke på cellen, klikke "Formater celler" og vælge hvilket datoformat du vil bruge eller lave et custom format som du har gjort i din første formel.

Venlig hilsen
Jan Sommer 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Apr 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:27

Super! Det virker perfekt! Fandt så dog også ud af, at selvom jeg bruger en engelsk version af Excel, skal jeg skrive åååå, og ikke yyyy...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)