Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån iforb. med opstart af 1-mandsfirma (Vognmand)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Ulstrup
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 32
Fra  BBQ4EVER Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg påtænker at starte op som selvstændig vognmand, og skal derfor bruge lidt startkapital.

Hvad er det mest fornuftige at gøre?

Et alm. lån, og køre det ned på de alm. afdrag, eller en kassekredit i firmaet, hvor indtjeningen går ind på kassekreditten, og derved hurtigt får den ned?

Jeg regner med, at jeg skal ud og have fat i 200.000 kr

De skal bruges til leasing af bil, samt indskud hos fragtfirma. Lyder beløbet helt skævt?

/Husum

Fra Korsør
Tilmeldt 29. Dec 08
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 10:21

Et erhvervslån vil nok være at foretrække, da en kassekredit normalt er en del dyrere ( renter, gebyr osv. )

Men du skal da aftale et møde med din bank, der får du nok de bedste råd.

Om beløbet " lyder skævt " er svært at udtale sig om når du ikke nævner fordelingen ( hvor meget går til leasing-engangsbeløb og hvor meget til indskud i fragtfirma ).

Du skal sætte dig og lave et budget som du tager med til din bankrådgiver.

mvh,

Bakkeskoven.dk

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 11:16

Hej

Det er altså en udpræget misforståelse at en kassekredit er dyrere end et erhvervslån. Som udgangspunkt skal der ikke være forskel i prisen, da risikoen er den samme for banken uanset om du har et lån eller en kassekredit. Uanset om du vælger et lån eller en kredit skal du jo have en løbende konto til driften og den bliver i langt de fleste banker pålagt nogle gebyrer for webbank osv.

Man kan faktisk argumentere for at kassekreditten er billigere end lånet - lånet er altid trukket 100%, det vil kassekreditten ikke være (så er der i hvert tilfælde noget galt).

Efter min mening skal du vælge udfra følgende kriterier:

* Kan du overskue driften når der er indblandet opstartsudgifter i din løbende konto/kassekredit? Det kan være svært.

* Hvad siger din revisor?

* Hvad synes du selv er mest rigtigt for dig

Personligt synes jeg det er mest rigtigt med et lån til opstartsudgifter - det kan man så afvikle på alt efter hvordan driften tillader det.

Vh Bo

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)