Godag alle aminoer Nu vil jeg gerne have en smule overblik over hvordan jeg gør her. Jeg står i den situation, at jeg tænker på at blive freelance grafiker. Min idé er at tilbyde:
Nu mit spørgsmål. Tror i mine grund idéer ovenover vil kunne give potte. Hvad tror i priserne for de enkelte evt, kunne være. (Vejledende priser.) Mit andet spørgsmål er, hvad jeg som freelancer skal gøre. Skal jeg starte en enkeltmands virksomhed. Eller skal jeg noget helt tredje måske? Hvordan ordner man regnskabet osv også oven i det overstående spørgsmål. Det skal siges jeg har søgt rundt på dette her i snart en måned, efter alt fra start guides. Til alt muligt andet i den dur. Uden det rigtigt gav mig et resultat. Men jeg håber da nogen af jer kære aminoer. Kan kaste lidt lys over min sag her. |
Hej Daniel
Som fødselshjælper til forskellige små firmaer er det mit indtryk at efterspørgslen er mere på en færdig løsning, - altså inkl. tryk og opsat hjemmeside.
Selve trykningen behøver jo ikke at være et problem, bla. kan du jo benytte VistaPrint hvor du kan uploade dine egne design der så kan trykkes i små oplag. Problemet for en nystartet er jo at der skal skabes en grafisk identitet og præsentation af produktet/idéen på et forholdsvist smalt budget fordi den nystartede, (præcis som du selv kommer til at erfare), først skal finde ud af om det er muligt overhovedet at nå ud over rampen til kunderne.
Opstarten af din virksomhed som freelancer behøver du ikke gøre et større drama ud af. Danmark er da gudskelov et dejligt sted for iværksættere og det er ret ukompliceret medmindre man vil begynde at spekulere i alle mulige former for fradrag. Det med fradragene forudsætter jo ligesom at der er en fortjeneste der skal betales skat af og når først der ligefrem er penge i kassen som man ikke selv har puttet i, - ja så står revisorhjælp jo rimeligt højt på listen over "must have" alligevel.
Du starter som enkeltmandsvirksomhed og der følger regnskabet kalenderåret, dvs. at du har god tid før du skal bekymre dig om fradrag osv. Du skal selvfølgelig lave et system så bilagene ikke bare ligger i en flyttekasse eller plastikpose, men hos boghandleren kan du for ca. 200 kr. købe en kassekladde som du kan føre med en kuglepen. Sværere behøver det ikke være i starten. Når pengene så ruller ind i på bankbogen og du fornemmer at det bliver noget du kan leve af, kontakter du en revisor. Han/hun har eller anbefaler dig så et EDB-program som revisoren har kendskab til, - og revisoren hjælper dig videre mht. til skat, moms, virksomhedsform m.m.
Som nystartet er et godt råd - "keep it simple" - lav det enkelt. Vel skal du starte et verdensfirma, men behold alligevel dit gamle hakkebræt af en computer, - den har du klaret dig med indtil nu og du mener jo at du er god til grafik, - og det er du jo ikke blevet med den fine nye maskine der står hos forhandleren til en million, - men med det udstyr du har nu. Det er et godt princip for en nystartet, at alt det proff. udstyr er noget kunderne har betalt.
Så mit råd er altså:
Lav en ordning med 1 stk. hjemmeside og 250 visitkort til xx kr.
Tilbyd ekstra tilbehør i form af flyers og brochurer
Lav en superpakke med alt incl. og giv et banner som bonus.
Hold superpakken under 4995,-
/Michael