Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån med kaution

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis man låner et beløb i banken f.eks. 100.000 kr. med kaution, er banken selvfølgelig interesseret i kautionistens økonomiske forhold.

Er de mere eller mindre ligeglade med selve låntageren? Og hvad beløbet bruges til?

Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Tjaaa...man kan vel sige, at så længe at banken føler sig sikker på, at din kautionist er "god" for pengene, så er de vel mere eller mindre ligeglade med din økonomi og vel også med, hvad pengene bruges til.

Selvfølgelig vil banken jo helst have, at DU betaler pengene retur til tiden osv, men det hele handler vel om, at banken i sidste ender får hvad de skal have.

 

Længere er den vel egentlig ikke.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Bare en lille kommentar:

Jeg har tidligere arbejdet i pengeinstitut og husker, at der fra bankernes side gennem tiden har været en del snak internt om brug af kautionister. Grunden var, at der groft sagt at man tog en kautionist ind og så var man egentlig ligeglad med kundens økonomi. Men samtidig "glemte" man for oplyse kautionisten om, hvorfor man gerne ville have en ekstra sikkerhed. Dette har afstedkommet nogle kedelige familieopgør, når kaution i familien har givet økonomiske problemer hos de, der kautionerede. Der har også været flere lidt grimme retsager hvor kautionsforpligtelsen blev underkendt af retten da bankerne ikke har ydet ordentlig vejledning. Hvordan det så er de enkelte steder er svært at sige generelt set i lyset af bankernes store udlånslyst.

Når banken vil have en kautionist bør de oplyse kautionisten om risikoen som de selv vurderer den og hvorfor de gerne vil have kaution. Hvis de ikke har foretaget en ordentlig kreditvurdering skal kautionisten vide det (men en bank vil forhåbentlig ikke låne penge ud selv med kautionist uden kreditvurdering).

Hvis banken vurderer at kunden sikkert godt kan betale, men at de nogle gange haft haft problemer med overtræk og restancer og derfor gerne vil have en sikkerhed og kunden ikke kan stille andet end en kautionist bør kautionisten også få dette at vide.

Hvis banken kommer frem til at kunden ikke kan tilbagebetale et lån så bør kunden ikke have lånet - heller ikke med kaution.

Hvis banken taler om kaution vil jeg have en forklaring - både hvis jeg skulle låne penge og hvis jeg blev spurgt om at ville kautionere (og det ville jeg nok aldrig). Forklaringen ville jeg så nøje vurdere og forholde mig til.

Ok - det blev en større kommentar.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 23. May 06
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige en suplerende kommentar.

 

Der findes jo flere grader af kautionm bla selvskyldnerkaution, hvor banken kan gå direkte til kautionisten hvis ydelsen fra låntager ikke falder rettidigt - det vil sige at banken ikke behøver at forsøge at få låntageren til at betale, men blot retter kravet mod kautionisten.

Denne form for kaution vil jeg aldrig indlade mig i som kautionist, da det er noget af det mest risikable i mine øjne og kan ødelægge familiære forhold eller venskaber.

 

Nå, men ellers er jeg meget enig i Jakob N''s udlæggelse af det, men håber virkeligt at din bank vil vurdere din forretningsplan nøjere end kautionistens økonomi.

 

Mvh

Peter Juhl

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)