Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra Aps til I/S eller?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Vi er 2 ejere af vores virksomhed (mor og datter). Vi har ændret selskabsformen fra I/S til Aps for 4 år siden. Ved en fejl (begået af bank og revisor) blev vores gæld fra I/S ikke overført til Aps'et.

Problemet er at mor gerne vil gå på efterløn, og datter derfor skal overtage virksomheden. Datter er på SU. Hvis datter skal købe anparter af mor, bliver mor beskattet 50%? Overskud af salg af anparter efter skat skal derefter bruges til at betale privat gæld, som er fælles (fra I/S'et).

Kan det virkelig passe, at vi ikke kan føre vores gamle gæld ind i selskabet, og derved undgå den høje skat?

Vores revisor ser ikke andre muligheder p.t., men mener måske at ny lovgivning kan gøre det muligt..

Eller er der andre måder at gøre det på?

Vores tanke er at ændre selskabsformen tilbage til I/S, kan dette lade sig gøre?

På forhånd tak for hjælpen...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:26

Hej

Dit indlæg indeholder jo flere elementer.

I kan jo starte med at kontakte banken for at høre, om den accepterer, at I/S-gælden overføres til ApS'et. Banker accepterer bestemt ikke altid, at gæld fra et I/S overføres til et ApS , så det behøver ikke være en fejl fra bankens eller revisors side.Hvis banken ikke umiddelbart accepterer, at gælden overføres, må I jo høre, hvad der skal til for at gælden overføres, f.eks. at gælden overføres mod I fortsat kautionerer for gælden? Dette kan normalt løses med banken, men kræver jo at "nogen" gør noget, og denne "nogen" er jo ejerne, dvs. jer - evt. med bistand af revisor eller advokat.

Men, moderen beskattes selvfølgeligt fortsat af en gevinst på salg af anparterne, og det kommer I ikke uden om, uanset om I sælger anparterne i ApS'et eller omdanner til I/S igen og derefter sælger I/S-andelen til datteren.

Jeg kan ikke vurdere de skattemæssige konsekvenser for jer, og det må I jo lige regne igennem med jeres revisor.

Mvh

Karsten

Tilmeldt 1. Mar 08
Skrevet kl. 16:29

Hej Karsten.

Tak for dit svar.

Så vidt vi kan forstå, så kan man som anpartshaver i et ApS ikke optage private lån? Er der noget med et lovforslag om dette, der er til behandling i folketinget, hvis det bliver vedtaget, kommer til at gælde fra foråret?

For banken er det ingen forskel, hvis vi stadig begge kautionerer, og det er vi selvfølgelig villige til. Men skal beløbet så betragtes som udbytte fra Aps'et, så der skal betales skat af det?

Der er friværdier i Aps'et.

Dette er en jungle for os, og vi kan ikke helt forstå det.

Er der evt. en revisor med speciale i dette, som kan vejlede os?

Hilsen Fuffe

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:48

Formentlig har I lavet en skattefri virksomhedsomdannelse ved selskabsstiftelsen. Det mest idelle ville jo være at I fik lov til at omgøre omdannelsen så gælden kunne skydes ind efterfølgende. Det har jeg selv undersøgt i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tidligere for en revisor som havde lavet noget lignende det samme, og det siger de nej til. Fordi egenkapitalen i selskabet er stiftelsesgrundlaget og det kan man ikke ændre ved.

Jeg har så overvejet om det er muligt at indskyde gælden ved selskabsretligt at  udlodde udbytte hvor selskabet så overtager bankgælden. Skattemæssigt skal man så have tilladelse til at omgøre så udbyttet ikke betragtes som udbytte men som korrektion. Jeg tror bare ikke på den og spørgsmålet er også hvor meget vi taler om. Hvor meget kan det svare sig at gøre ud af det. Herudover er det 4 år siden. Dvs. løbet er mere eller mindre kørt.

Men det betyder jo også at mor har en forholdsvis høj anskaffelsessum for sine anparter og skal have mere for dem. I og  med at det er mor og datter kunne man jo overveje at sælge anparterne med succession. Dvs. at datter der skal købe overtager mors skatteforpligtelse hvorved der ikke udløses skat for mor ved salget.  Det giver bare ikke mor nogen frie midler men det gør da at man kan få i/s'ets gæld over til datteren.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 1. Mar 08
Skrevet kl. 21:33

Hej.

Tak for svaret.

Du skriver, at for at man kan indskyde gælden selskabsretligt, at udlodde udbytte hvor selskabet så overtager bankgælden, men at man skal have tilladelse fra skattevæsnet så det ikke er udbytte med korrektion. Hvad ligger der i det? og hvad skal der til? Har du erfaring med det?

Gælden er på 220.000.-

Hvis jeg (datteren) overtager mors anparter, kan jeg så uden videre lave ApS'et om til et I/S?

Jeg går og tænker på evt. at købe driften af ApS'et, så kan mor stadig gå på efterløn, da hun kun vil eje anparter i et passivt selskab, der kun nu er en udlejningsvirksomhed.

Hvis jeg ejer en enmands virksomhed, så må jeg da kunne tage noget gæld med ind i denne?

Er det sådan, at renteudgifterne som privatejer ikke vil blive betragtet som min personlige indkomst, og at jeg vil blive beskatte af dette.

Beløbet som driften er solgt for, kan man evt. tage det i udbytte?

Derudover har vi en fælles privat gæld på 300.000.-, som stammer fra 2005. Da gik vores forretning dårligt, men både revisor, bank og os så fremtidsmuligheder, blev vi enige om at vi stort set ikke skulle have løn fra ApS'et, og istedet skulle låne 4000.- hver om måneden til at leve for. I bagklogskabens klare lys, er vi nu klar over at det var en utrolig dårlig løsning, da vi ikke kan betale ligeså meget af +renter. Det vil sige at den gæld nu er vokset til 300.000.- og der skrives 10.000.- på i renter i kvartalet. Det er jo rent faktisk ApS'ets gæld. Men hvis den skal ind under ApS'et, skal der så betales udbytteskat eller anden skat, så ApS'et vil skylde i nærheden af 600.000.-?

Der er mange tanker. Vores virksomhed går godt, men ikke godt nok til at tage alle de penge ud ekstra til at betale af på de to store gældsposter. Har du et forslag?

Hvad betyder succession?

Med venlig hilsen Fuffe

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:02

Vedr. omgørelse af en omdannelse skal der rigtig meget til og jeg anser muligheden for næsten udelukket når vi som her taler om en omdannelse der er gennemført for 4 år siden.

Uanset hvem der ejer anparterne kan I ikke uden videre lave ApS'et om til en personlig virksomhed eller et I/S. Er der ingen udskudte skatter i ApS'et kan det dog gøres ved en overdragelse af aktiviteten til jer personligt, men ellers vil det udløse skat.  

Vedr. det med den oparbejdede personlige gæld så lyder det også som en dårlig løsning at I ikke har fået løn fra selskabet. Det er nemlig ikke selskabets gæld men jeres personlige gæld fordi det er gjort som det er gjort.

Succession = skatteudskydelse. I stedet for at din mor betaler avanceskat af sine anparter ved et salg til dig overtager du den avanceskat som ligger på hendes anparter, og den kommer så til beskatning den dag du sælger anparterne. Som kompensation herfor kan du så få et nedslag i overdragelsessummen i form af noget gave fra din mor som til dels vil være afgiftsfri.

Det eneste forslag jeg kan komme i tanke om er at opstarte noget virksomhed der giver overskud, evt. købe selskabets virksomhed, gøre den overskudsgivende. Oparbejde nogle værdier og derefter skyde disse værdier og gælden ind i et selskab ved en skattefri omdannelse til selskab.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)