Test af CPU og GPU i specifikke spil og programmer er generelt set utroligt brugbare og siger en hel del mere om ydelsen i konkrekte arbejdssituationer for den enkelte bruger end i konstruerede benchmarking programmer.
Derudover så har jeg bygget PCere i 16-17 år nu og der er ingen tvivl om at det jeg skriver i denne tråd hidtil også reflekteres i de erfaringer jeg har gjort mig.
Problemet ved at købe en quad core CPU hvis ens programmer ikke kan udnytte quad core arkitekturen er at du reelt set sidder med en 2,4 ghz cpu - istedet for en 3,16 ghz cpu til det arbejde hvor du ikke kan bruge quad arkitekturen og derved har du et ydelsestab på 0,76 ghz eller godt 25%.
Det er altså vigtigt at man vælger den rigtige hardware i forhold til ens formål og hvis det primært drejer sig om programmer og spil som afvikles bedst i en Core 2 Duo arkitektur så er det synd og smide penge ud på en Quad Core.
Til mine kontor maskiner har jeg følgende kerne dele:
Bundkort: Asus P5QL PRO, P43, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16
CPU: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan
Ram: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4670 1GB GDDR3
HD: Samsung SpinPoint T166 320GB, 16MB, 7200RPM, SATA 3.0 Gbps
PSU: NorthQ 4775-500bulk, ATX 500W, 120mm 12-17dBA, 4xSATA, 2xPCI-E, 20/24 pin
Kabinet: Antec Three Hundred 140mm Fan
Samlet pris pt. ca. 4750,- inkl. moms for en lækker maskine der lever op til lidt af hvert og som er samlet uden flaskehalse så de forskellige hardware dele passer sammen (som betyder helt vildt meget i forhold til den samlede ydelse for maskinen).
Med 4GB ekstra ram, en ekstra hd magen til og en dvd brænder lander den i 5729,- (hos komplett) for en maskine der nok skal klarer sig pænt ud i fremtiden - Dog så skal man altså selv samle den og bundkortet samt strømforsyningen betyder at man ikke senere kan smide et ekstra grafikkort i (så skal man vælge et andet bundkort med 2 x PCI-E (2.0) 16 x porte og en PSU på mindst 550 Watt istedet (hos komplett med 2 grafikkort, andet bundkort og større PSU til 6700,- (kan trække 4 skærme))
Ovenstående vil altså være min anbefaling og så får du den endda kastet i nakken til skyggen af ingenting :)