Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny computer

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Lystrup
Tilmeldt 1. Nov 05
Indlæg ialt: 614
Fra  wilhelmsen.tv Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

nu var det også en duro core jeg havde fundet:-)

Jeg troede faktisk at det var et fint grafikkort, siden det har 512 mb grafik. men det kan man måske ikke regne med?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 18:18

Christian Wilhelmsen ( WIl ):

Jeg troede faktisk at det var et fint grafikkort, siden det har 512 mb grafik.

Kan min bil trække en 1200kg tung campingvogn ?

Jeg har en 80l tank i min bil ... så det burde da ikke være noget problem vel?

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 935
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 20:27

Du ka med fordel køber quad , men hust et 64bit windows vista.

Køb den her : http://fcomputer.dk/?show=menu&menuid=408&submenu=1328

Lav forskellige løsninger med alle modellerne, og sammennlign.

Computer reparation i Favrskov, Randers Hammel, Hinnerup og Hadsten.

www.hadstencomputer.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 21:02

Du skal ikke købe quad med mindre du har et reelt formål til det.

For langt langt de flestes vedkommende performer en duo core generelt set meget bedre.

Se f.eks. CPU tests på en række forskellige programmer og opgaver - så vil man hurtigt se at 9 ud af 10 formål som den alm. bruger / alm. kontor bruger / gamer har afvikles bedre med en core 2 duo end en quad core.

Du skal heller ikke købe en AMD cpu med mindre du køber end af de helt nye phenom quad cores (fordi du har behov for en quad core) alle de andre AMD cpu'ere kan nemlig ikke hamle på med intels core 2 duo serie i ydelse per krone brugt.

Hvis jeg skulle foreslå nogle dele i et basis setup ville det blive:

Intel Core 2 Duo 3.0ghz
4 GB Ram PC6400
AMD ATI Radeon HD4670 1GB Ram

Kombineret med et rimelig asus bundkort.

Et bud på delene (hos komplett usamlet) ville være http://www.komplett.dk/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=657767&su=89EA6628-3343-42F0-A939-5BEAD7D74341

Lige godt 5100 kr for delene og en maskine som yder fantastisk til prisen og som rent faktisk kan trække spil i 1900x1200 i en ganske rimelig kvalitet.

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 12:41

Lige en lidt mere guidet info.

Du kan købe en skrabet ældr emodel (duo), med XP fx, og få den til en 4-5000kr, men du kan også vælge at fremtidsikre dig og købe en quad til en 7000kr.

TIl duo husk :

32bit system (xp eller vista 32 bit)

2 GB ram

Til quad

64 bit vista

4 GB ram

Forskellen er en 2000kr, dvs en 7000kr så har du hvad en rigtig god maskine er, men også de 5000kr kan du få en ok duo. Og 9000kr får du en knaldgod maskine.

Du kan også vente ½ år, da intet har sendt nogle nye CPUer på market som kun køre på triple DDR3 ram. Om 6 måneder kan dette fåes til menneskepenge og de andre modeller bør falde i pris.

Mit råd er at give lidt ektra for en quad, det vil være dumt at stå om 6 måneder og computeren er for langsom Samt jo bedre grafikkort, jo bedre kører spillende. Spar evt. lidt op :o)

www.hadstencomputer.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:41

Helt seriøst så er det jo langt ude i hampen Stefan.

Du skal ikke købe 32bit eller 64bit afhængigt af CPU typen men afhængigt af om du har brug for mere end 3,5gb ram som 32 bit windows effektivt kan udnytte og om du har software eller et behov der udnytter 64bit arkitechturen eller ej.

Derudover så synes jeg du skal gå ind på følgende side: http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/benchmarks,31.html

Find her de programmer du arbejder mest med og tjek ydelsen på processorer og sammenhold ydelsen i forhold til prisen (krone brugt per ydelses procent i forhold til den maskine hvor pris divideret med ydelse giver den højeste score.)

Som du lynhurtigt kan se så er de fleste arbejdsopgaver (og spil) bedst trukket af en Duo Core CPU og ikke en Quad Core. Undtagelserne hvor en quad core faktisk yder bedst er f.eks. til 3D Studio Max eller til rendering i videobehandlingsprogrammer men ellers vil du hurtigt kunne se at all around så er modellerne E8500 og E8600 (3,16 GHZ og 3,33GHZ Core 2 Duo modellerne) klart de bedste køb i ydelse per krone brugt perspektiv. Bemærk især ydelsesforskellen i et program som Photoshop cs3 og i spil (se f.eks. Crysis eller World in Conflict tallene).

Når du så rent faktisk har noget kvalificeret data at tage din beslutning på kan du gøre det samme på grafikkortet.

Se de tre sider her:

General Performance: http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4670/26.html

Performance per watt: http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4670/27.html

Performance per dollar: http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4670/28.html

Bemærk så at det testede kort kun er 512mb versionen og at ATI HD 4670 1GB versionen kun koster 719 kr hos komplett og yder endnu bedre end i den ovenstående test (det konkurrerende 9600GT med 1GB fra Nvidia koster ca. 1050 kr).

Jeg kører med HD4670 i mine kontor workstations og har et HD4870X2 (topmodellen) i den box jeg skriver fra her.
Jeg har Quad Core 2,4 Ghz i den box jeg skriver fra her (Q6600) men har E8500 i alle mine kontor workstations (med 4GB PC6400 per stk).

En E8500 3,16Ghz står til ca. 1550 kr inkl. moms hvorimod den eneste quad core du kan samle op i det prisleje er en 2,33GHz Q8200 og den kan vist ikke rigtigt betale sig at købe i forhold til en E8500 3,16 Ghz Duo Core.

Fra Hadsten
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Hadsten Computer ApS Skrevet kl. 18:22

Ronni, jeg basere mine råd på de erfaringer jeg har gjort, ikke hvad alle de tests siger. Tests er ofte misvisende da der er andre faktorer med i spil.

www.hadstencomputer.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 18:43

Test af CPU og GPU i specifikke spil og programmer er generelt set utroligt brugbare og siger en hel del mere om ydelsen i konkrekte arbejdssituationer for den enkelte bruger end i konstruerede benchmarking programmer.

Derudover så har jeg bygget PCere i 16-17 år nu og der er ingen tvivl om at det jeg skriver i denne tråd hidtil også reflekteres i de erfaringer jeg har gjort mig.

Problemet ved at købe en quad core CPU hvis ens programmer ikke kan udnytte quad core arkitekturen er at du reelt set sidder med en 2,4 ghz cpu - istedet for en 3,16 ghz cpu til det arbejde hvor du ikke kan bruge quad arkitekturen og derved har du et ydelsestab på 0,76 ghz eller godt 25%.

Det er altså vigtigt at man vælger den rigtige hardware i forhold til ens formål og hvis det primært drejer sig om programmer og spil som afvikles bedst i en Core 2 Duo arkitektur så er det synd og smide penge ud på en Quad Core.

Til mine kontor maskiner har jeg følgende kerne dele:

Bundkort: Asus P5QL PRO, P43, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16
CPU: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan
Ram: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4670 1GB GDDR3
HD: Samsung SpinPoint T166 320GB, 16MB, 7200RPM, SATA 3.0 Gbps
PSU: NorthQ 4775-500bulk, ATX 500W, 120mm  12-17dBA, 4xSATA, 2xPCI-E, 20/24 pin
Kabinet: Antec Three Hundred 140mm Fan

Samlet pris pt. ca. 4750,- inkl. moms for en lækker maskine der lever op til lidt af hvert og som er samlet uden flaskehalse så de forskellige hardware dele passer sammen (som betyder helt vildt meget i forhold til den samlede ydelse for maskinen).

Med 4GB ekstra ram, en ekstra hd magen til og en dvd brænder lander den i 5729,-  (hos komplett) for en maskine der nok skal klarer sig pænt ud i fremtiden - Dog så skal man altså selv samle den og bundkortet samt strømforsyningen betyder at man ikke senere kan smide et ekstra grafikkort i (så skal man vælge et andet bundkort med 2 x PCI-E (2.0) 16 x porte og en PSU på mindst 550 Watt istedet (hos komplett med 2 grafikkort, andet bundkort og større PSU til 6700,- (kan trække 4 skærme))

Ovenstående vil altså være min anbefaling og så får du den endda kastet i nakken til skyggen af ingenting :)

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)