Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nye idé: Hjælp til profitmaksimering

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Dec 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vil du/din virksomhed gerne tjene mere gennem justering af priser på produkter og ydelser?

Jeg går med tanken om at starte et firma, hvis produkt er at hjælpe med at maksimere profitten af produkter/ydelser ved at regulere prisen på produktet/ydelsen.
Det kan helt sikkert vær en stor hjælp til nystartede virksomheder - eller virksomheder, der slet ikke er startet endnu.

Eksempel: En pizzabager sælger slices for 15 kr/stk. og tjener 10 kr/stk. Han sælger 50 om dagen. Vi finder så ud af, at han stadig kan sælge 50 om dagen, hvis prisen er 20 kr/stk = han tjener 5 kr mere pr. styk = 250 kr. mere om dagen.

Prisen for denne ydelse er tænkt i størrelsesordenen af Merindtjening pr. måned x 3. I eksemplet ovenfor er det så 250 kr x 30 dage x 3 = 22.500 kr.
Det er hurtigt tjent ind.

Det er naturligvis gratis først at høre, hvor meget mere man kan tjene

• Super idé! Det vil jeg gerne prøve (9,1%)
  • Fin idé, men det har jeg ikke selv brug for (22,7%)
  • OK idé, men det er lidt dyrt (18,2%)
  • Ikke så god idé (9,1%)
  • Det kommer ikke til at gå (27,3%)
  • Hvad tænker du på!?! (9,1%)
  • Andet (4,5%)
  • Totalt antal stemmer: 22

Tilmeldt 22. Dec 08
Skrevet kl. 15:06

Supplerende kommentarer til jeres svar er naturligvis velkomne! But please: no flaming

Fra Århus C
Tilmeldt 22. Dec 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:10

Det lyder som en idé, dog er jeg bange for, at det i virkeligheden bliver en lidt mere kompleks størrelse, især når der skal tages højde indirekte omkostninger etc.. Tror mange ledere i dag (om de har teorien eller ej), kan se hvad der er profitmaksimerende for deres virksomhed, men held og lykke med det (:

Tilmeldt 22. Dec 08
Skrevet kl. 15:16

Tak for input! Tja, det er vel en risiko.

Men i den offentlige trafik tror jeg dog ikke, de har forstand på profitmaksimering ;-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 15:54

Jeg tror på ideen, men mon ikke man skulle have noget branche kendskab, og som minimum skal du have skaffet dig nogle referencer. Er det udelukkende offline forretninger, altså som pizzariaer og ikke webshops? Koster det dem udelukkende som i din udregning dvs "no cure no pay"?

Jeg vil sige at markedsføringsiden af diverse forretninger tit er et område hvor der kan optimeres utroligt meget. Og har man brancheviden kunne andre leverandører og lignende da bestemt også udgøre en faktor.

Grunden til at jeg tror der er et marked for det er fordi det tit er nemmere for en udefra kommende at komme ind og stille spørgsmål til metoder, leverandører, nuværende priser osv og se nogle andre muligheder end det kan være for den lille erhvervsdrivende "direktør aka bager aka bogholder aka altmuligmand". Jeg tror helt sikkert på projektet men der SKAL referencer til og eksempler hvor det kan ses hvad der kan udrettes.

Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 15:57

Kalder man det ikke prisoptimering?

Giver dig ret i at det er en vigtig, men også vanskelig øvelse IRL, men en oplagt online service.

I dit eksempel ovenfor ville man forvente at antallet af solgte slices ville dale, fordi enkelte kunder er prisfølsomme og derfor undlader at købe pizzaslices til 20 kroner. Kunsten er at finde den optimale pris: Pris*solgte enheder=maksprofit.

I dit eksempel kan pizzabageren tåle at sælge 16 slice færre om dagen før det går ud over den samlede profit.

Måden at finde den optimale pris er at teste helst minimun 3 forskellige priser samtidigt. Bla. for at undgår eksterne faktorer, f.eks. sæsonudsving, og for at spare tid. Det er svært og dyrt at gøre for pizzabageren, bla., fordi der er nogle praktiske vanskeligheder, og kunderne bliver sikkert småsure over at blive diskrimeret.

Online er det et must at teste priser for at optimere profitten. Det er desuden meget lettere at skjule prisdiskriminationen.

Så min anbefaling er at droppe pizzabageren og slå dig på en online service/rådgivning

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:50

Hvis jeg skulle købe en sådan ydelse, ville det klart være en forudsætning, at jeg i forvejen havde tillid til dig.
Der er rigtig mange parametre der har indflydelse på prisdannelsen, hvor konkurrencen nok er den vigtigste
Den nævner du slet ikke i dit eksempel.

Hvis jeg mere eller mindre spontant skulle "hoppe på" sådan en ydelse, skulle der følge en garanti med: Du dækker mit tab, hvis du tager fejl. Ellers ville jeg hellere lave mine priseksperimenter på egen hånd. En for høj pris kan jo godt gøre langvarig skade, hvis man mister faste kunder.

mvh Hans

Tilmeldt 22. Dec 08
Skrevet kl. 20:39

Kim S:

Jeg tror på ideen, men mon ikke man skulle have noget branche kendskab, og som minimum skal du have skaffet dig nogle referencer. Er det udelukkende offline forretninger, altså som pizzariaer og ikke webshops? Koster det dem udelukkende som i din udregning dvs "no cure no pay"?

Jeg vil sige at markedsføringsiden af diverse forretninger tit er et område hvor der kan optimeres utroligt meget. Og har man brancheviden kunne andre leverandører og lignende da bestemt også udgøre en faktor.

Grunden til at jeg tror der er et marked for det er fordi det tit er nemmere for en udefra kommende at komme ind og stille spørgsmål til metoder, leverandører, nuværende priser osv og se nogle andre muligheder end det kan være for den lille erhvervsdrivende "direktør aka bager aka bogholder aka altmuligmand". Jeg tror helt sikkert på projektet men der SKAL referencer til og eksempler hvor det kan ses hvad der kan udrettes.

Det kan være, at det mere skal være onlineforretninger ud fra din kommentar, men pizzabageren var blot et tænkt eksempel :)

Og det skal være "no cure no pay" som du siger, for ingen gider da betale for noget, der er usikkert eller ikke virker! :o)

Men prisoptimering - eller hvad man har lyst til at kalde det i flæng - er heller ikke kun at prøve sig frem, som jeg har fået indtrykket af fra de andre svar; for der er meget matematik/calculus i det som fx optimering af flere variable.

Tilmeldt 22. Dec 08
Skrevet kl. 20:42

Amjad Halim:

Giver dig ret i at det er en vigtig, men også vanskelig øvelse IRL, men en oplagt online service.

I dit eksempel ovenfor ville man forvente at antallet af solgte slices ville dale, fordi enkelte kunder er prisfølsomme og derfor undlader at købe pizzaslices til 20 kroner. Kunsten er at finde den optimale pris: Pris*solgte enheder=maksprofit.

I dit eksempel kan pizzabageren tåle at sælge 16 slice færre om dagen før det går ud over den samlede profit.

Måden at finde den optimale pris er at teste helst minimun 3 forskellige priser samtidigt. Bla. for at undgår eksterne faktorer, f.eks. sæsonudsving, og for at spare tid. Det er svært og dyrt at gøre for pizzabageren, bla., fordi der er nogle praktiske vanskeligheder, og kunderne bliver sikkert småsure over at blive diskrimeret.

Online er det et must at teste priser for at optimere profitten. Det er desuden meget lettere at skjule prisdiskriminationen.

Så min anbefaling er at droppe pizzabageren og slå dig på en online service/rådgivning

Det er klart, at kunder er prisfølsomme. Eksemplet var da også fiktivt og i nogen grad urealistisk.

Men for at undgå diskriminering af kunder, kan man udarbejde nogle undersøgelser i stedet, fx i form af at spørge kunderne, hvad de maksimalt vil give. Så kan der laves videre beregninger og prognoser ud fra dette.

Eller, som du selv siger, kan man gå online ;)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:45

Amjad Halim:

Profitmaksimering - et af delige begreber som man bliver introduceret for på indledende erhvervsøkonomi på handelshøjskolen. Har altid elsket det ord.

Ideen er god - og det er jo i høj grad i dag en service som rigtig mange af konsulentfirmaerne udbyder. Erfaring og branchekendskab er afgørende for om det skal være en succes.

Henrik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)