Kalder man det ikke prisoptimering?
Giver dig ret i at det er en vigtig, men også vanskelig øvelse IRL, men en oplagt online service.
I dit eksempel ovenfor ville man forvente at antallet af solgte slices ville dale, fordi enkelte kunder er prisfølsomme og derfor undlader at købe pizzaslices til 20 kroner. Kunsten er at finde den optimale pris: Pris*solgte enheder=maksprofit.
I dit eksempel kan pizzabageren tåle at sælge 16 slice færre om dagen før det går ud over den samlede profit.
Måden at finde den optimale pris er at teste helst minimun 3
forskellige priser samtidigt. Bla. for at undgår eksterne faktorer, f.eks. sæsonudsving, og for
at spare tid. Det er svært og dyrt at gøre for pizzabageren, bla., fordi der er nogle praktiske vanskeligheder, og kunderne bliver sikkert småsure over at blive diskrimeret.
Online er det et must at teste priser for at optimere profitten. Det er desuden meget lettere at skjule prisdiskriminationen.
Så min anbefaling er at droppe pizzabageren og slå dig på en online service/rådgivning