Alt er CE godkendt fra fabrikanten men kræver det yderligere godkendelse før det kan sælges i DK ?
Hej Martin,
Regel nr. 1: Stol aldrig på kineseres godkendelser!
Jeg har engang arbejdet med udvikling af consumer elektronik, og kender derfor også noget til godkendelser, da det som regel var med i udviklingsprocessen fra start. Jeg har virkelig set mange kreative godkendelser fra Kina, og for mange producenter er en CE-godkendelse det samme som at man kan finde ud af at trykke et CE-logo på apparatet.
Så for din egen skyld, så få selv godkendt produktet. Skal du have hjælp, er ham her fantastisk: www.bolls.dk
Ja pas på, på IFA messen i Berlin var der flere firmaer fra Kina som fik tømt deres stande på grund af de ikke havde betalt afgifter,,,, Sørg for at have stien ren, ellers vil du få told og skat på nakken.... og så kan du ligeså godt fra starten af opgive showet...
Bla. fik Hitachi tømt standen i Berlin. og der var også andre...
Du skal også huske evt. royalty' til f.eks. Philips (hvis det er mp3 afspillere, dvd'er mm.).
Vh. Jan
Ok, royalties til div . fabrikanter hvem bater normalt det og hvordan afregner man?
Jeg spørger da jeg netop overvejer at importere den omtalte vare-type! Jeg er dog ikke længere end undersøgelses fasen, hvor lovkrav, og lign. undersøges.
Dette er en ultra gammel debat så undskyld, men specielt omkring EMC/CE mærkning af elektronik har jeg et specifikt spørgsmål som jeg håber kan svares entydigt.
Jeg udvikler maskiner og apparater (er salgsmand men alligevel) og vi skal lave et apparat der består af 2 motorkort (indstikskort som er godkendt og af seriøse mennesker) og den eneste ting der ikke er integretet på dette er diverse passive tilslutningsklemmer/stik, enkelte alm. modstande, en effektmodstand og en stor kondensator til at sikre tilstrækkelig startsstrøm/udjævning.
Vi bruger en ekstern strømforsyning.
Hvis det skal godkendes er det meget simpelt, men skal det?
Apparatet skal selvfølgelig CE mærkes efter maskindirektivet men det er eldelen jeg er usikker på.