Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af min private bil til mit firma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ønsker at sælge min private bil til mit en-mands ejede firma, for derefter at overgå til firmabil.

Min revisor siger at jeg ikke kan sælge bilen direkte til mit firma, men at firmaet skal købe bilen af en helt fremmed. Kan det være rigtigt ?

Bilen er mere end 3 år gammel, og skal derfor skattemæssigt værdisættes efter handelsværdien. Hvis jeg bruger www.bilpriser.dk og finder prisen på "Køb hos forhandler" er det vel OK dokumentation overfor SKAT, at prisen afspejler markedsværdien, eller skal firmaets købspris være "Salg til forhandler" som jo er markant lavere ?

Hvis jeg lader bilen indgå som firmabil her i december, bliver jeg så kun beskattet af fri bil i en måned for 2008 ?

Tak for hjælpen Big Smile

Tilmeldt 18. Dec 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:39

Som jeg ved skal du tage til en bil forhandler, og bede dem få bilen vurderet, få det på papir med forhandlerens underskrift og stempel. Det skulle være dokumentation nok.

Det er hvad min revisor sagde og jeg selv skal gøre i morgen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:08

Hej!

Få den vurdereret hos en bilforhandler.

Ja fri bil for december samt fuld afskrivning 25%!

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 08:03

Bare husk at den går via indskudskontoen, hvis du anvender VSO. Eventuel udbetaling til dig selv for værdien af bilen vil først indgå i dine hævninger for i år, er der ikke plads der i forhold til årets resultat vil det være i opsparet overskud. Så eventuel udbetaling til dig selv vil nok med fordel kunne gøres primo år 2009 istedet.

Tilmeldt 14. Dec 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:37

Først vil jeg sige at det ikke er noget jeg har arbejdet ret meget med.

Jeg vil mene at fakturaen (nyprisen) er det grundlag man bør gå ud fra ved beskatningen. (der er dog lidt hokus pokus omkring ekstraudstyr, men som hovedregel fakturaen på købet af bilen).

Dit skattegrundlag stiger så med 25 % af bilens værdi op til 300.000 og derefter 20 %.

er bilen mere end 3 år gamle (her er nogle særlgie indregningsregeler som kan være relevante), vil du få nedslag for 25 %. Eksempel:

bil mindre end 3 år gammel:

pris iflg faktura: 450.000.

beskatning

25 % af 300.000 = 75.000

20 % af 150.000 = 20.000

du skal altså ligge 90.000 kr. til dit skattegrundlag om året.

bil ældre end 3 år:

25 % af 300.000 = 75.000

20 % af 37.500 = 7500

du skal altså ligge 82.500 til dit skattegrundlag om året.

Jeg kan ikke se noget problem i at du sælger bilen til dit firma, men sørg for at gøre det til markedspris.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)