Jeg havde egentlig skrevet dette indlæg som et svar i denne tråd; men synes egentlig at indlægget fortjener sin egen tråd - så den blev lige flyttet... Spørgsmålet går på, hvilke muligheder der er for at sælge i en krisetid. Da vi har kunder i snart sagt alle brancher ser jeg tydelige mønstre i det der sker for tiden Sådan som jeg ser det, så er vi inde at kigge på behovspyramiden. Efterhånden som samfundet er blevet "rigere" (ganske vidst på lånte penge via USA's Subprime lån, som de færreste her i Danmark vidste var årsag til "rigdommen") har vi som samfund naturligt tillagt os en overflodsmentalitet. Sådan som jeg ser det, så rammer krisen denne overflodsmentalitet på den måde, at de ting vi har tillagt os sidst i denne vækst er de ting, der ryger først, når der mangler penge i samfundet. Så lad os se lidt på hvilke behov jeg taler om og hvordan vi prioriterer dem. 1. Behov for at kunne trække vejret 2. Behov for korrekt temperatur 3. Behov for vand 4. Behov for mad 5. Behov for at være sund og rask 6. Behov for et sted at bo 7. For en del kvinder indfinder behovet for at kunne shoppe sig på dette niveau 8. Basale sociale behov, såsom familie og venner 9. Behov for et arbejde 10. Behov for frihed - også økonomisk 11 Behov for et arbejde, der inspirerer hver dag og at realisere sig selv - kropspleje 12. Behov for at kunne leve det liv, man har lyst til - herunder ekstra bolig i udlandet, rejser, lange ferier, ekstravagante udgifter, selvforkælelse, en Yacht, en lækker stor bil, dyre hoteller, dyre restaurenter, dyre fritidsfornøjelser. Det er bare en hurtig opremsning, (vi kan altid diskutere den præcise rækkefølge og man kunne sikkert fylde meget mere på listen) men du har sikkert fået en fornemmelse af hvad jeg mener. Vi ønsker alle at være på niveau 12; men er der ikke penge nok, er det her vi først skærer fordi det for det første er dyrt - for det andet, fordi det lettest kan undværes. Er det ikke nok, så er niveau 11 det næste vi skærer væk. (3 rengøringsjobs for at kunne dække behovene længere nede på listen) Og således skærer vi alle ned i krisetider -ned mod et behov, der er mere og mere basalt. Det svarer til at vi spoler tiden tilbage, rent historisk og vælger de ting fra, som vi ikke har haft behov for før vi havde penge nok til at få det.
Jeg er overbevist om, at de der bedst overlever krisen er dem, der forstår at levere reel og varig værdi til deres kunder. Og jo bedre du er til at tilføre reel værdi så tidligt på listen som mulig, jo mere sikker er du på at gå fri af krisen. Så hvis du er dygtig til at fremstille og sælge iltapparater til mennesker, der ikke selv kan trække vejret (eller viden til virksomheder, så de bliver stærkere af krisen i stedet for svagere ) så har du en sikker vinder - selv i krisetider.
Jeg får sikkert snart skrevet mere om dette i vores markedsføring nyhedsbrev Venlig hilsen, Christian
|
Hej Christian
Det er meget godt i tråd med Maslows behovs det du skriver.
Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4
Inden for økonomi, deler man gerne forbruger vare op i konjunktur følsomme produkter og ikke konjunktur følsomme produkter.
De følsomme produkter, er dem der sælger i stor stil i en høj konjunktur, og meget lavt i en lav konjunktur. Det er f.eks.: Biler, Møbler, Rejser, køleskabe osv. Det er folk der handler med disse produkter der har problemer i tider som nu.
De ufølsomme produkter er ting som mad, husleje, medicin og forsikring.... De ting som vi har behov for uanset hor dan det går økonomisk. Dette er brancher som er mindre berørt at "krisen". Som iværksætter er det lige nu nok mest oplagt at lave business med ufølsomme produkter. Nøjagtig som Christian skriver
/Anders