Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg i en Krisetid

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde egentlig skrevet dette indlæg som et svar i denne tråd; men synes egentlig at indlægget fortjener sin egen tråd - så den blev lige flyttet...

Spørgsmålet går på, hvilke muligheder der er for at sælge i en krisetid.

Da vi har kunder i snart sagt alle brancher ser jeg tydelige mønstre i det der sker for tiden

Sådan som jeg ser det, så er vi inde at kigge på behovspyramiden.

Efterhånden som samfundet er blevet "rigere" (ganske vidst på lånte penge via USA's Subprime lån, som de færreste her i Danmark vidste var årsag til "rigdommen") har vi som samfund naturligt tillagt os en overflodsmentalitet.

Sådan som jeg ser det, så rammer krisen denne overflodsmentalitet på den måde, at de ting vi har tillagt os sidst i denne vækst er de ting, der ryger først, når der mangler penge i samfundet.

Så lad os se lidt på hvilke behov jeg taler om og hvordan vi prioriterer dem.

1. Behov for at kunne trække vejret

2. Behov for korrekt temperatur

3. Behov for vand

4. Behov for mad

5. Behov for at være sund og rask

6. Behov for et sted at bo

7. For en del kvinder indfinder behovet for at kunne shoppe sig på dette niveau
(her kommer kriser i nedgangstider når man har et voldsomt behov for at købe alle mulige ting og alle kontokortene er trukket over )

8. Basale sociale behov, såsom familie og venner

9. Behov for et arbejde

10. Behov for frihed - også økonomisk

11 Behov for et arbejde, der inspirerer hver dag og at realisere sig selv - kropspleje

12. Behov for at kunne leve det liv, man har lyst til - herunder ekstra bolig i udlandet, rejser, lange ferier, ekstravagante udgifter, selvforkælelse, en Yacht, en lækker stor bil, dyre hoteller, dyre restaurenter, dyre fritidsfornøjelser.

Det er bare en hurtig opremsning, (vi kan altid diskutere den præcise rækkefølge og man kunne sikkert fylde meget mere på listen) men du har sikkert fået en fornemmelse af hvad jeg mener.

Vi ønsker alle at være på niveau 12; men er der ikke penge nok, er det her vi først skærer fordi det for det første er dyrt - for det andet, fordi det lettest kan undværes.

Er det ikke nok, så er niveau 11 det næste vi skærer væk. (3 rengøringsjobs for at kunne dække behovene længere nede på listen)

Og således skærer vi alle ned i krisetider -ned mod et behov, der er mere og mere basalt.

Det svarer til at vi spoler tiden tilbage, rent historisk og vælger de ting fra, som vi ikke har haft behov for før vi havde penge nok til at få det.

 

Jeg er overbevist om, at de der bedst overlever krisen er dem, der forstår at levere reel og varig værdi til deres kunder.

Og jo bedre du er til at tilføre reel værdi så tidligt på listen som mulig, jo mere sikker er du på at gå fri af krisen.

Så hvis du er dygtig til at fremstille og sælge iltapparater til mennesker, der ikke selv kan trække vejret  (eller viden til virksomheder, så de bliver stærkere af krisen i stedet for svagere ) så har du en sikker vinder - selv i krisetider.

 

Jeg får sikkert snart skrevet mere om dette i vores markedsføring nyhedsbrev

Venlig hilsen,

Christian

 

Fra København
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 263
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

 

Det er meget godt i tråd med Maslows behovs det du skriver.

 

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Inden for økonomi, deler man gerne forbruger vare op i konjunktur følsomme produkter og ikke konjunktur følsomme produkter.

De følsomme produkter, er dem der sælger i stor stil i en høj konjunktur, og meget lavt i en lav konjunktur. Det er f.eks.: Biler, Møbler, Rejser, køleskabe osv. Det er folk der handler med disse produkter der har problemer i tider som nu.

De ufølsomme produkter er ting som mad, husleje, medicin og forsikring.... De ting som vi har behov for uanset hor dan det går økonomisk. Dette er brancher som er mindre berørt at "krisen". Som iværksætter er det lige nu nok mest oplagt at lave business med ufølsomme produkter. Nøjagtig som Christian skriver

/Anders

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg oplever også, at det netop er forhandlere af dyre, langvarige forbrugsgoder, der har vanskeligt ved at finde penge til annoncering netop nu.

- i øvrigt er det pudsigt, at netop markedsføringsomkostninger i mange tilfælde bliver beskåret ret tidligt i et forsøg på økonomisk krisestyring. Man kunne så overvejer, hvordan man så forestiller sig, at kunderne skal finde ind i ens butik.

Så mit råd til annoncører lige nu vil være: Annoncér billige, nødvendige varer - vis luksustingene frem, når kunden er kommet ind i butikken.

Den almindelige forbruger i Danmark har penge nok - man er blot tilbageholdende med at bruge dem på dyre ting, fordi der er skabt en utryg stemning, som kan gå hen og blive selvforstærkende. Derfor hanlder det i markedsføringssammenhæng om at få kunderne til at løsne op for pengeposens snørrebånd. - og nøglen til det er for mig at se: billige nødvendigheder.

mvh Hans

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 02:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak, Anders og Hans for at understøtte det jeg har beskrevet.

Jeg tror, at det kan hjælpe mange til tydeligere at se, hvad man skal fokusere på.

Og ja, Hans, den er helt gal, hvis man skærer ned på markedsføringsomkostningerne.

Man bør derimod fastholde markedsføringsbudgettet; men bruge rigtig meget energi på at få så meget som muligt ud af pengene ved at omfordele dem.

Og den bedste måde at gøre det på er ved at måle ROI (Return Og Investment) på samtlige kanaler og så bruge pengene der hvor man får mest udbytte pr. investeret krone.

Mvh,

Christian

 

Fra København
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 263
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det dummeste at skære ned på i nedgangstider er Markedsføring og R&D. Helt enig... Grunden til at virksomheder spar nettop på disse to områder, er at det er nemmer at reducer på disse områder end. f.eks at fyre produktions medarbeder....

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hos mine annoncører oplever jeg grundlæggende to forskellige holdnigner til markedsføring:

1. Den tilfældige

2. Den bevidste

Den tilfældige markedsføringsstrategi baserer sig på fornemmelser. Argumenter for køb af annonce er ofte: "Vi vil gerne støtte dit blad", "Det er vist ved at være længe siden, vi har haft noget i", "Selvfølgelig skal vi med - man skal jo være med alle steder", "Hvad gjorde vi sidste år?"
Argumenter mod køb er ofte: "Vi har brugt vores budget," "Det er ikke til at vide, om man får noget ud af det", "Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal sætte på tilbud," "Vi har lige brugt mange penge på nyindretning af frugthjørnet i butikken".
Som leverandør i annoncemarkedet forsøger jeg selvfølgelig at give mine kunder det, de gerne vil have, og jeg tilstræber da at lave annoncerne så gode, så de giver den ønskede effekt.

Den bevidste strategi baserer sig på bevidste overvejelser. Nogle gange på konkrete målinger (hvilket er ret vanskeligt med små annoncer i små medier), andre gange på holdninger langsigtet planlægning. Argumenter for køb er ofte: "Dit medie rammer vores målgruppe," "Din kvalitet matcher vores", "Vi kører en kampagne", "Vi vil gerne gøre opmærksom på vores nye frugthjørne, nu da vi har investeret så mange penge i det," "Jeg havde et kupontilbud med sidste gang. Jeg sidder her med 5 kuponner - en enkelt ville have tjent annoncen hjem - resten er mersalg."
Argumenter mod køb kunne være: "Vi har et begrænset budget, og det bruger vi på kædens materialer i denne måned," "Vi får meget mere ud af et enkelt TV-spot end 1000 små reklamer i medier som dit," "Vi kan ikke måle effekten", "Vi siger nej til alt på tryk."

Så kunne den enkelte iværksætter jo overveje, hvilken kategori han helst vil være i.

mvh Hans

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)