Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mobil som frynsegode - lovligt?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Man beskattes af gaver over 700 kr. Hvis gaven koster under 700 kr., er den skattefri i det omfang, at de samlede smågoder til medarbejderne efter bagatelgrænsen ikke overstiger den sats, der er sat for hvert får, altså aktuelt 5.400 kr.

Læs om bagatelgrænsen her: http://anettesand.dk/2008/fryns-bagatelgr%c3%a6nsen/

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:53

Det er jeg så ikke helt enig i. Jeg mener bagatelgrænsen for personalegoder og bagatelgrænsen for skattefri gaver er to vidt forskellige ting:

Hvis man nu forestiller sig at den pågældende medarbejder er ungarbejder i et supermarked og får en telefon af sin arbejdsgiver fordi vedkommende er blevet færdig med gymnasiet, hf o.l. så er telefonen skattefri hvis den har en værdi under 700 kr. og den er ikke omfattet af bagatelgrænsen i og med at den ikke anvendes og er nødvendig  i arbejdet for arbejdsgiveren.

Tager vi derimod en medarbejder som anvender sin telefon erhvervsmæssigt så skulle han ud fra ovenstående kunne blive skattepligtig af en telefon til en værdi under 700 kr. fordi han kommer over bagatelgrænsen. Det man kan diskutere er om han ved at overskride grænsen på grund af telefonen bliver skattepligtig af de øvrige personalegoder bortset fra telefonen.

Det vi taler om her er en administrativt fastsats sats hvor man har valgt at se igennem mindre lejlighedsgaver fra arbejdsgiver, og ikke andet.

Noget helt andet er at skattefriheden kun omtaler tingsgaver. Taler vi gavekort/kontanter sker der beskatning uanset niveauet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:30

Tak til Bent, det er helt korrekt, hvad du siger: Man kan ikke sige, at lejlighedgaven gives "overvejende af hensyn til arbejdets udførelse", jeg har lige tjekket på SKATs hjemmeside, at det er formuleringen. Så det er altså 700 kr. inkl. moms for julegaven, og den skal ikke medregnes under bagatelgrænsen.

:-) Anette

Tilmeldt 18. Dec 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:28

Hvad med at bare sælge mobilen til den ansatte for 1kr? Sådan lignende gør/gjorde McDonalds det...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:32

Ja..den går vist nok ikke!*S*

Tilmeldt 18. Dec 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:59

Er du helt sikker? :p

På McDonalds blev vi fratrukket 1kr i løn, for den kr fik vi mad der var verd ca 70kr... og chefen sagde de solgte for 1kr fordi de ikke måtte give det gratis..

Men måske dette gælder kun varer der bliver bearbejdet/produceret og ikke har konkret indkøbs pris? Dvs ikke direkte videresalg..

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:56

Jeg tør godt på Peters vegne at svare og sige at jeg er 100% sikker på at den ikke går hvis nogle sætter sig for at kontrollere forholdet. Den med maden går heller ikke.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:06

Der er tale om en form for maskeret lønudbetaling, hvis man sælger en telefon til 1 krone uden yderligere forpligtelser? Så virksomheden godt kan sælge telefonen til 1 kr., men lønmodtageren (telefonmodtageren) bør beskattes af det? Så MacD har nok besluttet, at 1-krones transaktionen bare drukner i mængden, og at det egentlig er lønmodtagerens og ikke deres problem...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:25

Enig. Og det kan de gøre fordi der ikke vil være tale om A-indkomst. Dvs. de hænger ikke på noget skattekrav men i mine øjne er det dårlig stil og det er næppe udtryk for en officiel Mc. Donalds politik men mere udtryk for en beslutning truffet af en lokal cafe-bestyrer/franchisetager.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)