Hej
Allerførst, så skal du have fundet et lokale som kan godkendes som sandwichbar. Der er rigtigt mange krav der skal være opfyldt, og hvis ikke du kan finde noget der tidligere har været benyttet til fødevarer, - så bliver det op ad bakke med at få en sandwichbar til at løbe rundt. Du skal både have tilladelse fra udlejeren og så senere godkendes af fødevareregionen når lokalerne er indrettet. Man kan ikke lave mad i sit private køkken til videresalg, så selve forretningslokalerne skal godkendes, herunder kan noget så enkelt som udsugning i en gammel bygning koste kassen. Det kunne være én af årsagerne til at der ikke findes en sandwichbar nu ;-)
Vedr. maskiner kan du på Den Blå Avis finde prisniveauet på brugte maskiner, - der er masser til salg og du kan også finde leverandører af nyt udstyr hvor du kan rekvirere brochurer. Der er også muligheder for at lease udstyret, og der findes producenter af fødevarer der lejer udstyr ud mod at du køber råvarerne hos dem, og så blot selv skaffer den friske grønt. Alt det afhænger selvfølgelig af dit koncept.
Du skal også selv have taget nogle kurser i renlighed og omgang med fødevarer, men i første omgang ville jeg kigge lidt på mulighederne for overhovedet at finde et egnet lokale på et passende sted i byen. Der må jo være rift om lokalerne i en så driftig by.
Hvis jeg var dig, ville jeg tage job i en anden café/sandwichbar imens du får stablet en plan på benene/kigger på lokaler. Så kan du være heldig at få betalt dit kursus samtidig med at du får indsigt i branchen, samt ikke mindst svindet. Tro mig, det er slet ikke så enkelt endda som det ser ud på den anden side af disken. Når så mange går under er det fordi de tænker på hvor svært det mon kan være at smøre en bolle og brygge en kop kaffe, og så bliver de klogere på den dyre måde......
/MIchael