Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA eller ej

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

SMBA-debatten herinde på amino er meget tung og tage fat på og få noget ud af føler jeg, så jeg håber der er nogen med lidt indsigt i sagerne der vil give mig deres bedste bud.

To personer kan ikke rejse kapital nok til at stifte et ApS - de har dog alligevel brug for en virksomhed der sikrer dem mod personlig hæftelse i tilfælde af konkurs.

De har indtil nu kørt en lille enkeltmandsvirksomhed (med underskud) og de vil sælge aktiverne til det nye selskab og gælden vil de også gerne videreføre til selskabet om muligt.

Jeg kan forstå at der er nogle problemer hvis de senere skal ændre selskabet til et aps. Jeg kan også forstå at firmaets vedtægter er en kringlet affære, men hvad skal jeg ellers være opmærksom på her?

Jeg har indtil nu været meget forsigtig og ikke turdet selv at anbefale smba, men nu har vedkommende på egen hånd truffet beslutningen og vil satse på denne selskabsform.

Er det problematisk?

VH Jørgen Olsen

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 17:29

Hvis ikke de kan rejse kapital og på nuværende tidspunkt har underskud så får de vel ikke noget ud af at oprette et SMBA - banken ændrer ikke holdning til selskabet, de skal jo sikres deres udestående ligesåvel som kreditorerne også skal have deres på det tørre. Så jeg kunne ikke forestille mig andet end at de kommer til at hæfte personligt også med et SMBA.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:00
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 18:05

Peter - Revisor:

Jamen kan de overhovedet sælge aktiver skattefrit til et evt. SMBA?

Hej Peter.

Spørger du eller er det et retorisk nej?

Jeg aner det faktisk ikke - derfor jeg spørger !

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:13

Jeg mener nej...fordi virksomhedsomdannelsesloven ikke omhandler SMBA!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:28

Peter - Revisor:

Jeg mener nej...fordi virksomhedsomdannelsesloven ikke omhandler SMBA!

Peter har ret i at SMBA er ikke omfattet af loven. Foruden  denne pointe ser det ud til at du har fat i det væsentlige.

Henrik

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 18:41

Øh hvis de har underskud er det så ikke bedst at have det som I/S så de kan trække det fra i indkomst?

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 19:03

Thomas1974:

Øh hvis de har underskud er det så ikke bedst at have det som I/S så de kan trække det fra i indkomst?

Hejsa.

Det er en enkeltmandsvirksomhed og jeg havde forestillet mig at underskudet for 2008 skulle trækkes fra den personlige indkomst for vedkommende.

VH Jørgen Olsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:43

Peter - Revisor:

Nej de kan ikke bruge lov om skattefri virksomhedsomdannelse o.l. og derved overdrage skattefrit men det vi taler om er en virksomhed som er ved at gå ned, og som har underskud. Spørgsmålet er om der overhovedet vil være nogen skat, ved at overdrage aktiverne/passiverne til et SMBA. Herudover kan jeg da godt følge Jørgens tankegang i denne situation.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 18:40

Skattekonsulenterne:

Peter - Revisor:

Nej de kan ikke bruge lov om skattefri virksomhedsomdannelse o.l. og derved overdrage skattefrit men det vi taler om er en virksomhed som er ved at gå ned, og som har underskud. Spørgsmålet er om der overhovedet vil være nogen skat, ved at overdrage aktiverne/passiverne til et SMBA. Herudover kan jeg da godt følge Jørgens tankegang i denne situation.

Hej Bent.

Er det så en god ide at stifte et smba i dette tilfælde?

I så fald er det vel bare at kontakte en advokat eller revisor der kan hjælpe med vedtægter m.m.

Men ja - virksomheden er med underskud.

VH Jørgen Olsen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)