Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ideer om omreg. min bil til virksomhedens navn.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Dec 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ønsker feedback, råd og ideér om dette til at hjælpe mig med beslutte hvad jeg skal gøre ved bilen.

Jeg købte en bil på gule plader for nogle måneder siden, for ca 110'000kr, bilens egentlige værdi er 140'000kr. Dette blev købt privat, og ville så få kørselsgodtgørelse. Bilen var momsfri.
Har så faktura på 110k, men kan nok få vurdering hos en bil forhandler som måske vurderer den til en højere værdi. Dette er pga forhandleren er en idiot. 

Inden jeg købte bilen kontaktet jeg skattefar og fik vide afgiften ville blive 2500kr + 900kr misundelses afgift, i alt 3400kr.
Senere fik jeg kæmpe regning for misundelses alm afgift på 4500+5000kr = 9500kr. Fik vide at de havde før oplyst mig forkert pga bilen var nedvejet blahblah.

Jeg vurderer så at gøre bilen om til firmabil så jeg kan afskrive bilen.
Går ud fra, at jeg må omregistrere bilen til virksomhedens navn, samt få ny forsikring af bilen i det nye navn?
Jeg vil spare misundelses afgiften, men til gengæld skal jeg betale for dyrere forsikring om bilen står i firmaets navn.
Eller er det lige meget hvems navn bilen er registreret i når det er personligt ejet enkeltmandsvirksomhed?

Med 25% afskrivning af bilen i år vil så blive 27'500kr (eller mere). Dermed vil virksomheden have underskud i år på omkring 40'000kr. Jeg har en fast indtægt fra andet sted. Fik vide af en revisor jeg vil få fradrag i min personlig skat om der er underskud. Hvor meget fradrag i skatten er det? 40'000kr jeg skal betale mindre skat af?

Om jeg får bilen blandet erhverv-privat, går jeg ud fra bilen skal forblive stå i mit navn+forsikring, men sparer 2500kr i misundelse. Men jeg kan kun afskrive %vis del af bilen i forhold % del af erhvervsmessig kørsel? Men i år har jeg kun kørt 20% erhverv og 80% privat, og tror ikke engang jeg kan dokumentere for det, da jeg kun har skrevet ned km for erhvervskørsel til kørselsgodtgørelse.
Hvis jeg forstår rigtigt bliver det 25% afskrivning af 110'000 = 27'500kr, men kun 20% erhverv = 5500kr til afskrive i år... er dette korrekt? Samt 20% af alle udgifter til bilen..
Hvis bilen bliver blandet, så vil den nok næste år blive 90% erhverv og 10% privat.

Hvis bilen omregistreres til virksomheden og senere sælges, skal jeg så kræve 25% moms af hele bilen, eller forbliver den momsfri?

I løbet af 2009 håber jeg at få en ansat der også skal bruge bilen. Og i løbet af 2009-2010 vil jeg sandsynligvis ændre til APS og inddrage bilen med i de magiske 125'000kr. Bilen vil da så alligevel gå over til firmaets navn..

Har også talt med revisor, men han var mer optaget i at fortelle mig hvor meget han tjener, og kun gav et latterligt regnestykke om bilen.

Gerne kom med forslag hvad jeg skal gøre med bilen. Og gerne kom med ideer med hensyn til forsikring, billigste bil forsikring til firma er 13'000kr hos Købstædernes Forsikring (samme pris om der er erhverv eller privat om den har guleplader), og dyreste var 55'000kr hos nogen andre, uden kasko...

Og haster lidt, da året er ved at være omme.
På forhånd tak..

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:36

Det var lidt af en ordentlig smøre. Du kan godt lade bilen indgå i virksomheden og det kræver ikke omregistrering og ændrer heller ikke forsikringsforholdene. Du skal dog påregne at du vil blive beskattet af værdi af fri bil ved at lade den indgå i virksomheden. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Dec 08
Skrevet kl. 21:23

Jo, tak for svaret. Der står dog på forsikrings papirene at den er til privat brug, må lige gennemgå papirene. Om jeg vil indgå bilen i virksomheden 100%, så vil jeg ikke bruge den privat. Har alligevel lyst på en normal bil til privat, da det kan godt være irriterende med kun 2 sæder...

Men hvad skal jeg gøre for at den indgår i virksomheden? Så jeg får resten af misundelses afgiften betalt tilbage. Ellers går jeg ud fra jeg skal have papir på bilens verdi, og afskrive den fra regnskabet.

Hvad med resten af afgiften og forsikringen? Afgiften blev betalt ca 3 måneder siden og varer et helt år, mens forsikringen varer kun ½ år. Skal jeg måske beregne hvor meget afgift/forsikring koster per dag, så dele det op i perioden hvor den var privat or perioden den er i virksomheden??

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:22

Nu ved jeg ikke hvor mange der er i din husstand men det at du evt. har en privat bil ved siden af er ikke garanti for at du kan undgå at blive beskattet af værdi af fri bil. Er din gulpladebil derimod specialindrettet (værkstedsreoler etc.) er det noget andet.  Jeg ville da skyde den ind i virksomheden pr. 1/1 eller fra købstidspunktet så du får hele året ind.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Dec 08
Skrevet kl. 15:11

Var til motorkørekontoret i dag. Fik vide bilen ville blive omregistreret til firmaets navn, og forsikrings selskabet fik besked om det, samt jeg skulle have forsikringsbevis med. Ville ikke koste noget, men vil gå ud fra at forsikrings selskabet vil annulere forsikringen eller sende regning på 50'000kr... De koster vildt meget om bilen står i firmaets navn...

Hvordan mener du (eller andre) at jeg lade bilen indgå i virksomheden? Altså tekniske hvad man skal gøre, bede om..

Edit:
Ringede til Skat og fik vide af en anden jeg skulle printe følgende blanket og udfylde det
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1715947&vId=0 
Samt tage med registrerings beviset, og så ville bilen forblive i mit navn men jeg får misundelses afgift tilbagebetalt plus bilen vil stå som 100% erhverv..
Håber det passer..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:55

Hej!

Hvorfor sender forsikring e regning på 50tkr.?

Tilmeldt 18. Dec 08
Skrevet kl. 16:01

Lorte forsikrings selskab? Og det UDEN kasko, kun ansvar... Om bilen står i firmaets navn ville det så blive en erhvervs forsikring, og det koster 10 gange mere hos dem....

Lige nu giver jeg 1999kr for 6 måneder og derefter 6500kr året.

Kan dog få forsikring hos Købstædernes Forsikringselskab, ligemeget om er erhverv eller privat, 13'000kr med kasko for guleplade biler. Billigste jeg kunne finde til forsikring for bil.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:28

Hej!

Vi betaler omkring 6,5 tkr. for kasko i GF-forsikring for 2 biler registreret i 2 firmaer!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)