Jeg har en stor andelslejlighed med tilhørende meget stor kælder med direkte nedgang fra lejligheden. Som selvstændig har jeg brug for et lokale til mine aktiviteter, og jeg har tænkt på kælderen som et glimrende sted. Jeg vil dele den op med skillevæg og døre, således at rummet er aflåst fra selve lejligheden. Der er endvidere selvstændig indgang til rummet fra køkkentrappen. Det ender altså med at rummet er et selvstændigt, aflåst rum adskilt fra lejligheden af et andet kælderrum.Men der er en del ting som skal laves for at få rummet i ordenlig stand:
Derudover vil jeg gerne vide om mit firma må betale leje til mig selv for brug af rummet, og i så fald: hvor meget? mvh Christian Sonne Jensen |
Jeg kan godt se ideen for mig, men jeg synes det lyder omstændigt. Har du undersøgt om det er muligt ifølge foreningens vedtægter? I så fald kunne jeg forestille mig at du skulle leje lokalerne af foreningen? Jeg ved godt at det er "dit" rum når du betaler boligafgift, men hvis det bliver forbundet med ervhervsmæssig aktivitet, så er jeg 100% sikker på at det på en eller anden måde vil gå imod vedtægterne i foreningen.
"Hvis en virksomhed drives fra et privat hjem, og der i den forbindelse indrettes kontor, arbejdsværelse eller lignende faciliteter, som ikke anvendes til private formal, vil der være fradragsret for moms vedørende indretning mv" og dette svarer så på dit spørgsmål efterfølgende.