Jeg har gået og rublet meget på det sidste, og kan ikke komme frem til noget svar. Hvis jeg har nogle penge stående på en udelandsk konto som jeg har tjent og opsparet i udlandet, kan jeg så investere dem i DK uden at blive beskattiget når jeg overføre pengene ind i det danske skatte - og økonomisystem?
For at være mere specific - vil jeg f.eks. kunne overdrage min lille formue til et dansk investeringsselskab uden at blive beskattiget ved indførslen af pengene i det danske økonomisystem?
Med dette indlæg lægger jeg vægt på, at jeg på ingen måde hverken opfordrer eller går med tanker om skattesvind eller lign. financiel svindel. Spørgsmålet er helt og aldeles på baggrund af manglende viden indenfor området.
Det kan du godt men det rejser jo et spørgsmål om hvordan du har fået optjent pengene. Du skriver at du har tjent og opsparet dem i udlandet. Dvs. ved arbejde i udlandet. Det er også fint nok hvis du i den periode ikke har været bosiddende/fuldt skattepligtig til DK, men hvis pengene nu er tjent mens du har boet her i landet skulle der jo have været svaret dansk skat af dem medmindre du har været væk i mere end 6 måneder og ikke har opholdt dig i DK udover 42 dage6 måneder.
Det kan du godt men det rejser jo et spørgsmål om hvordan du har fået optjent pengene. Du skriver at du har tjent og opsparet dem i udlandet. Dvs. ved arbejde i udlandet. Det er også fint nok hvis du i den periode ikke har været bosiddende/fuldt skattepligtig til DK, men hvis pengene nu er tjent mens du har boet her i landet skulle der jo have været svaret dansk skat af dem medmindre du har været væk i mere end 6 måneder og ikke har opholdt dig i DK udover 42 dage6 måneder.
Okay, ja det kan jeg godt se.
Situationen er den, at jeg har arbejdet på en privat megayacht siden april 2008 og har kun været i landet på en måneds ferie i november. Al min løn som jeg har tjent til søs er blevet indsat på en udenlandsk konto, og det er her jeg stiller spørgsmålstegn ved om hvorvidt jeg bare kan overføre dem til min danske konto og videre ud i investering (investeringsfirma, eller lign.). Jeg har bevis på oprigtheden af mit arbejde ombord på båden da jeg har en dybdegående kontrakt lige her ved siden af mig.
Jeg er stadig ombord på båden og ude i den store verden skal det lige siges, og planlægger ikke at komme hjem til DK og arbejde før engang til foråret.