Hej Jeg vil gerne høre om der er nogle der har erfaringer med hvordan man præcist styrer opkrævningen af moms på salg af elektroniske ydelser. Der er tale om en ydelse som brugerne betaler et års abnonnement på og da der er tale om private brugere og at alt foregår via web browser så er jeg i relation til selve ydelsen fuldstændig ligeglad med om brugeren er fra Danmark, et EU land eller et land uden for EU. Men så er der lige den herlige momsproblematik. Jeg skal jo reelt beregne 25% i moms til brugere fra EU og 0% i moms til brugere uden for EU. Ved ikke om det også kan ske at jeg med tiden skal opkræve det pågældende lands moms (f.eks. 15% i tyskland) hvis jeg opnår et vist salg til det pågældende land ? Nå men uanset hvad så betyder det jo at jeg alligevel skal sikre mig hvor brugerne er fra eller ? Kan jeg tillade mig at opkræve 25% moms for alle brugere også selcom de er uden for EU og derved slippe for at skelne ? Og hvis jeg ikke kan tillade mig dette hvor sikker skal jeg så være på hvor brugerne kommer fra ? Jeg mener hvis jeg bare lader dem vælge hvilke land de er fra eller evt. mere simpelt blot afkrydse om de bor inden for EU så er der jo chancen for at nogle hurtigt vil lugte lunten og så blot vælge at sige at de kommer fra et land uden for EU for at spare 25%. I forhold til prisen på den ydelse jeg vil sælge der vil det ødelægge hele forretningensmodellen hvis jeg i større grad skal til at undersøge hver enkelt bruger for at se om de taler sandt. På forhånd tak Henrik Jensen |
dette tjenesteydelser, da der intet fysisk bevæger sig imellem mig og kunden) på nettet og
bruger www.digibuy.com til at skaffe penge fra kunderne.
Digibuy klarer opkrævning af moms fra de forskellige EU lande. Du kan sikkert finde
andre tilsvarende firmaer der kan klare moms bøvlet. At forsøge selv at administrere
moms fra forskellige lande i EU, vil jeg anse for spild af tid for små firmaer
Jan Frydendal, www.mochasoft.dk