Kære Aminoer, Jeg er ved at starte en enkeltmandsvirksomhed, og i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, da jeg er meget grøn på området omkring skat m.m. Jeg er fotograf, samt bygger websites.
1. Jeg har absolut ingen anelse om hvad jeg kan forvente at omsætte for i 2009, så vil det ikke være bedst ikke at lave en forskudsopgørelse, men derimod betale al skat i slutningen af året? Og i løbet af året, lægge ca 40% til side til skat, så jeg ved at pengene er der. --Hvis jeg vælger ikke at bruge forskudsopgørelsen, skal jeg så på forhånd oplyse dette til skat? (Jeg stoppede som lønmodtager pr. 1/12-08, og ved ikke om jeg får alm job i 2009 igen det kommer an på virksomhedens udvikling)
2. Hvis jeg helt teoretisk set har en indkomst på 100.000 og udgifter for 40.000, så skal jeg betale skal af de 60.000 minus mit personfradrag? Hvis mit personlige fradrag er 40.000 årligt, så skal jeg alt i alt betale skat af 20.000? Er det forstået helt forkert? ;)
3. Jeg har to computere, en stationær som jeg bruger privat, og en macbook pro som jeg kun bruger erhvervsmæssigt.. Kan jeg vælge at trække min mac ind i virksomheden, og derved trække den fra i skat? (realistisk brugt-værdi er 10.000) Og så har jeg en kamera optik, brugtværdi 7000, som jeg bruger både privat og erhversmæssigt, ca 50/50.. kan jeg så trække havldelen af dens værdi fra i skat?
Tak! Mvh Anja |
Hej!
Jo...du kan godt lade være, og så betale skatten ultimo 2009!
Er rigtigt---dog skal du også betale AMBI 8% af din virksomheds overskud!
Ja.....dog kan du ikke trække momsen fra!