Når det er en enkeltmandsvirksomhed kan du som udgangspunkt godt klare dig med en almindelig privatkonto i dit eget navn.
MEN! - Det kan give nogle besværlige problemer, blandt andet hvis du har offentlige virksomheder i din kundekreds, da de så ikke vil kunne betale dine regninger, ligesom du ikke vil kunne få refunderet moms hvis du skal have det på et tidspunkt.
Så vil du være nødt til at have en bankkonto, hvor dit cvr-nummer er tilknyttet, for at denne konto kan oprettes som virksomhedens NEM-konto, hvor alle indbetalinger fra det offentlige går til.
MEN! - Det kan give nogle besværlige problemer, blandt andet hvis du har offentlige virksomheder i din kundekreds, da de så ikke vil kunne betale dine regninger, ligesom du ikke vil kunne få refunderet moms hvis du skal have det på et tidspunkt.
Så vil du være nødt til at have en bankkonto, hvor dit cvr-nummer er tilknyttet, for at denne konto kan oprettes som virksomhedens NEM-konto, hvor alle indbetalinger fra det offentlige går til.
Her har jeg så nogle helt andre erfaringer. Jeg har indtil nu brugt en konto oprettet privat til alt vedrørende firmaet. Jeg har både fået afregnet elektronisk til det kommunale, og afregnet moms.
Det er min (ganske beskedne) erfaring at det er pengeinstituttet der internt har nogle regler for hvordan private og erhvervsmæssige konti skal håndteres når der er tale om enkeltmandvirksomheder. Jeg startede fx i Forstædernes bank med en privatkonto til mit firma WideEyes, men da jeg skiftede til Danske Bank, så skulle der oprettes en firmakonto til formålet.
Her har jeg så nogle helt andre erfaringer. Jeg har indtil nu brugt en konto oprettet privat til alt vedrørende firmaet. Jeg har både fået afregnet elektronisk til det kommunale, og afregnet moms.
Har det været penge du modtog? (Jeg læser dit indlæg som det var når du skulle af med penge, men ret det endelig hvis jeg tolker forkert)
Jeg havde problemer med at modtage penge for fakturaer sendt til et par offentlige virksomheder da jeg drev min virksomhed som enkeltmandsfirma, hvor de ikke kunne overføre betalingen da kontoen de skulle overføre til, ikke var registreret som virksomhedens NEM-konto. Det var ihvertfald den forklaring jeg fik fra deres bogholderier hos flere kunder, uafhængigt af hinanden.
WideEyes.dk & AAimport.dk:
Det er min (ganske beskedne) erfaring at det er pengeinstituttet der internt har nogle regler for hvordan private og erhvervsmæssige konti skal håndteres når der er tale om enkeltmandvirksomheder. Jeg startede fx i Forstædernes bank med en privatkonto til mit firma WideEyes, men da jeg skiftede til Danske Bank, så skulle der oprettes en firmakonto til formålet.
Hilsen Morten
Jeg startede i Danske Bank (hvor jeg havde været kunde siden min tidsregning startede) og endte hos Sparekassen Østjylland da jeg omdannede til ApS'er - Der blev Danske Bank ganske enkelt for dyr i gebyrer til at det var sjovt at blive der.
Ja jeg har både modtaget betaling for elektroniske fakturaer, og fået penge tilbage i moms på firmakontoen, der var oprettet privat. Den elektroniske regning blev sendt via et andet firma, der håndterer den slags. Måske er det derfor den gik igennem...
Banker er sgu en sjov opfindelse. Da vi skulle til at starte et nyt firma, forhørte vi os i min hidtidige bank om mulighed for en kassekredit. Finansieringe var på plads, men tænkte at en kassekredit på 100.000 ville være god at have "just in case".... De skulle både se budget, 4 års regnskab fra dem vi overtog fra og hvad ved jeg. Den kære bankmand endte så med at sige at det da vist var bedst med en investor, eller låne pengene privat. Så måtte jeg jo pænt fortælle ham min mening om hans holdning. Så gik jeg til Nordea - her havde de tid til en indledende snak med mig den næste måned. Fortalte at det kunne jeg ikke bruge til en sk** så jeg smuttede over i Danske Bank hvor de tog imod mig med kyshånd, afsatte tid med det samme, og havde ingen problemer med at oprette en kassekredit, og spurgte endda, om der var andet vi havde brug for.