Hej Aminoer..
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed der kører ok. Jeg er i tvivl om hvad jeg må bruge firmaets egenkapital til, må jeg eks. flytte pengene over i et aps, som invisterer i en udlejningsejendom, uden jeg bliver beskattet af dette? Må jeg invistere i aktier for egenkapitalen, og kun blive beskattet af overskudet ? Som det er nu sætter jeg en del af overskuddet hvert år ind på en pension, og en del bliver i firmaet efter VSO princippet.. På forhånd tak- Jens |
Du kan sagtens etablere et ApS, der investerer i en udlejningsejendom. Det kan være praktisk, hvis det skulle ske noget, så du ikke personligt hænger på noget. Dog hvis du har behov for at låne yderligere penge skal du nok være opmærksom på at en långiver vil kikke nærmere på at det så er et selskab. De kan kræve at du skal kautionere for et eventuelt lån - og så hænger du alligevel på den, hvis der sker noget. Så forsøg at undgå det.
I ApS-et kan du investere aktier ligeså tosset du vil (et kan du jo ikke i et VSO-firma). Du bliver selvfølgelig kun beskattet af dit overskud med selskabsskatten.
Du kan ikke køre ApS-et som et pensionsselskab med skattefradragsmæssige indskud.
Du kan overveje at omlægge dit enkeltmandsfirma til ApS og så have et ApS-holding ind mellem dig og Aps-et. Så kan du tjene penge i Aps-et og skattefrit overføre overskud fra Aps-et til Aps-holding. Så kan du i ApS-holding stifte et ejendoms-ApS. Så udbetaler du løn fra ApS-et til dig selv, resten (incl. det, du ønsker at opspare til pension) overføres til Aps-holding og du kan bruge de penge, du ønsker i ejendoms-ApS.
Ovenstående bare som inspiration. Jeg vil foreslå, at du taler med en revisor/advokat om dine muligheder og hvordan du får det hele sat ordentligt sammen.
Hilsen Jakob