Nu er det selvfølgelig et spørgsmål om religion hvilket kameramærke man køber - og mit erfaringsområde er Nikon.
Her vil jeg anbefale D90 som det bedste mht. pris og kvalitet.
Det er klart at du kan tage bedre billeder med D3, D300 og D700, men jeg tror ikke du vil være stand til udnytte de muligheder før efter lang tids brug - med mindre du da allerede har en masse erfaring med tilsvarende kameraer og motiver. Og det er min fornemmelse at det ikke er tilfældet.
Kameraet ligger lige på grænsen til den super-professionelle afdeling, prisen ligger under grænsen.
Du har masser af indstillingsmuligheder og får billeder i ekstrem høj opløsning: 12Mpx billeder burde være nok til de sarte detaljer. Skal du have flere detaljer med, så skal du under alle omstændigheder investere i lys og makro-objektiv; for så er det spørgsmål om at komme tæt nok på.
Med denne type kamera har du desuden adgang til hele det professionelle sortiment af tilbehør, ingen begrænsninger her.
Så i bund og grund er min begrundelse for dette kamera, at de ekstra ting de større modeller har - dem kan du ikke bruge til noget! Hvis kravene til kvalitet og sortiment på den anden side er mindre end jeg vurdere udfra dine oplsyninger, ja så kan du klare dig med mindre end en D90.
For mig at se er D90 det bedste køb for øjeblikket. Og jeg er skide misundelig på alle, der har råd og begrundelse nok til at lave denne investering!