Hej alle Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som laver nogle konsulentydelser for diverse kunder. Når et arbejde er gjort færdigt, sender jeg kunden en faktura på et antal timer og et beløb. Normalt har kunden to uger til, at betale denne faktura i. Er der nogle regler for hvor lang tid en kunde skal have til, at betale en faktura? Må det være helt ned til en uge, eller tre dage? Hvis kunden ikke betaler fakturaen til tiden, hvad er den normale procedure så? Hvordan håndterer man dette? Jeg bruger SummaSummarum, og kan se der er fire kategorier kaldet Påmindelse, 1. rykker, 2. rykker og Inkasso. Når fakturaens forfaldsdato er overskredet, sender jeg så kunden en påmindelse, eller sender jeg 1. rykker? Og hvordan ligger jeg et gebyr på denne? Hvor stort må dette gebyr være? Og hvor stort må gebyret være for 2. rykker? Hvis kunden så heller ikke betaler 2. rykker, hvad gør man så? Jeg søger lidt råd om hvordan I håndterer dette. På forhånd tak. |
Gode råd: http://www.forumadvokater.dk/Inkasso/Forebyg%20tab/Gode%20raad%20om%20rykkerprocedure.aspx