Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manipulation af underbevistheden i "Fight Club" ?..

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey jer andre..

Ved ikke hvor mange af jer herinde der har set film Fight Club.. Og til jer der ikke har, det er en virkelig fed film, så tag at se den !..

Lige for tiden har jeg læseferie på efterskolen, så har ikke rigtig så meget at lave udover at se film og sådan læse en lille smule.. Og så selvfølgelig arbejde på diverse jobs/kontakter og opgaver..

Men altså.. Idag var det lige Fight Club der skulle ses en gang til.. Efter at have set den en del gange (som jeg har) begynder man altså at undre sig over de "glimt" der kommer af et eller andet hele tiden.. Det var slet ikke noget jeg lagde mærke til de først 4-5 gange jeg så den, men de sidste par gange har jeg kunnet se at der ligesom kom et eller andet der lignede en fejl eller sådan noget :/ ..

Vi besluttede os for at prøve at sætte hastigheden rigtig meget ned på filmen.. Sådan bare tage den frame-for-frame.. Og det viser sig fandeme at der sådan ca. hver 5. minut kommer et billede af Tyler !!!..

Kender godt princippet fra de coca-cola reklamer der har været førhen, som så blev ulovlige derefter.. Men hvad er det egentlig de gør det for?..
Det var i inden man rigtig mødte Tyler i filmen, så er det for at han skal virke "bekendt" på en eller anden måde?..

Ved ikke om der er andre der har set det?, men vil da prøve at tage nogle screenshots på et tidspunkt så i kan se.. De kommer virkelig tit, og i nogle helt underlige scener hvor han bare lige pludselig står..

Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 13:25
google is my friend:

• In the beginning of the film, Tyler Durden flashes on screen for a duration of one frame, perhaps foreshadowing Tyler''s job as film projectionist, in 4 different instances. These are:

• At the photocopier at work while the narrator says "Everything is a copy, of a copy."
  • In the doctor''s office, when the narrator is learning about the testicular cancer support group.
  • At that group''s meeting.
  • As the narrator sees Marla leaving a meeting but doesn''t follow her.

These single frame flashes caused quality controllers to complain about "dirt" on the final reel. The film makers had to then reassure them that this was by design before the film was allowed to be distributed.

• Pitt describes these instances as "subliminal Tylers."

Man mener altså det er flere hints til at det er Tyler selv der har klippet i den film vi ser... ligesom filmen også ender med et klip af en diller!.. lækkert nok, og sikkert også ment som en hilsen til de som ser filmen flere gange... førstegangskiggere fatter jo ik noget.

Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Skrevet kl. 13:43
Oki.. Har prøvet at søge google igennem for at finde noget om det (godt nok kun lige 2 min eller sådan noget), men gav ikk noget resultat for mig :)..
Men tak da, hehe..

Hvad mener du med "Man mener altså det er flere hints til at det er Tyler selv der har klippet i den film vi ser.."
Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 14:12
Dato: 5/31/2006 1:43:04 PM Forfatter: Fraende Web/DESIGNS

Hvad mener du med ''Man mener altså det er flere hints til at det er Tyler selv der har klippet i den film vi ser..''

Jeg oversatte egentlig bare denne lidt kringlede engelske sætning:

"perhaps foreshadowing Tyler''s job as film projectionist"

Han siger i filmen har fået grineren over at klippe dillere ind i film - når filmen så slutter med en diller så griner man lidt i skægget - sjov idé....

De fire indklip af ham selv er bare 4 hints til samme joke, om at han også har pillet ved netop denne udgave vi selv tilfældigvis sidder og glor på... men hintsne kommer jo før, man har fået fortalt han kan finde på at pille ved film. Så derfor mener jeg, at det må være en lille hilsen til dem som ser den 2. 3. 4. og 5. gang.

Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Skrevet kl. 14:21
Nåh, ja oki.. på den måde :D hehe..

Skal sQ da lige have tjækket for "diller" i slutningen :D haha..
Fandeme en grineren joke at ligge ind i en film mann !!..

Nogen der kender andre film der benytter sig lidt af samme model?..

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:33
Dato: 5/31/2006 12:10:01 PM
Forfatter:Fraende Web/DESIGNS
Hey jer andre..
Kender godt
princippet fra de coca-cola reklamer der har været førhen, som så blev
ulovlige derefter.. Men hvad er det egentlig de gør det for?..

Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men den "undersøgelse" hvor en
række biografgæster havde set hurtige flash af Coca Cola i en film og
derefter købte vildt ind, var vist fusk.

Der var i hvert fald en masse kritiske punkter i den måde undersøgelsen
var foretaget på og der blev sået tvivl om hvorvidt de små cola
billeder i filmen var skyld i ekstra salget..

Måske det kan googles... jeg prøver senere

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 14:33
"Freeze frame the very last scene in the movie - it is a picture of a man''s penis, just as he refers to in the movie."

Der er andre ting at kigge efter hvis du skal tygge dem igennem igen.

Tilmeldt 3. Jan 06
Skrevet kl. 14:38
Dato: 5/31/2006 2:32:40 PM Forfatter: Nicolai Lønne
Dato: 5/31/2006 12:10:01 PM
Forfatter:Fraende Web/DESIGNS
Hey jer andre..
Kender godt
princippet fra de coca-cola reklamer der har været førhen, som så blev
ulovlige derefter.. Men hvad er det egentlig de gør det for?..

Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men den ''undersøgelse'' hvor en
række biografgæster havde set hurtige flash af Coca Cola i en film og
derefter købte vildt ind, var vist fusk.

Der var i hvert fald en masse kritiske punkter i den måde undersøgelsen
var foretaget på og der blev sået tvivl om hvorvidt de små cola
billeder i filmen var skyld i ekstra salget..

Måske det kan googles... jeg prøver senere

ku ik la vær at google løs

Mange links fortæller at det er en Urban Legend at det skulle virke med sådan en form for manipulation.

James Vicary is a market researcher best known for pioneering the notion of subliminal advertising in 1957. He claimed that an experiment in which moviegoers were repeatedly shown 0.003-second advertisements for Coca-Cola and popcorn significantly increased their sales. In 1962, Vicary admitted that the original study was fabricated.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 21:50
Det sidste klip med dilleren er fabrikeret så det er ret tydeligt at få
øje på hvis jeg ikke husker helt galt. Kender mange der har set filmen
en enkelt gang og har set dette sidste klip, mener at det strækker sig
over 4 eller 5 frames, for at få folk til at opfatte hvad der sker. De
andre klip har ingen af mine kammerater endnu set før jeg har gjort dem
opmærksomme på dem, men en cool/crazy feature fra intruktørens side.

Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 16:48
På den ene side er det selvfølgelig en joke der hentyder til Tyler''s job som filmprojektionist.

Personligt mener jeg det er en bevidst handling der skal vise hvordan hovedpersonen langsomt bliver til Tyler Durden. Tyler''s persontræk bliver mere fremtrædende efterhånden som hovedpersonen oplever den ene absurde situation efter den anden, hvor han ikke selv ved hvordan han skal reagere og derfor lader sin underbevidsthed (hans anden personlighed) trænge igennem og håndtere situationen. F.eks. da han venter på sin baggage i lufthavnen, inderst inde vil han blot væk derfra - hvilket han gør gennem Tyler og stjæler en rød sportsvogn. Tyler er hans modtræk til alt hvad der er absurd eller irriterende ved hans kedelige liv, den lille dreng i os alle der egentlig blot vil skide højt og helligt på de sociale normer. Hovedpersonens forvandling til Tyler er det omvendte af den klassiske heltehistorie ala Starwars, hvor helten går så grueligt meget igennem på en personlig opdagelsesrejse for at finde ud af hvem han er og hvad han kan - antiheltens historie.

Du kan også se Tyler i hotelvideon hvor personalet tager armene ud og siger "Welcome!", han er en af tjenerne.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)