Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån på kr. 400.000 realistisk?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle Amino brugere,

 

Jeg er tilbage efter en kort pause fra Amino og den store ''selvstændigheds'' plan.

Til at komme videre i projektet, har jeg til min butik (tøjbutik) brug for at låne kr. 400.000.- (til opstart)

Hagen er, at min kæreste og jeg, ikke har nogen særlig opsparing og en gæld på kr. 200.000.- i forvejen på bil og lejlighedsindskud. Vi har Nordea bank, og min kæreste har indtængt på kr. 32.000.- /md. via fast arbejde. Jeg selv må opsige et ellers godt lønnet leder job for at få selvstændigheds drømmen opfyldt. Er det mon realistisk at banken, men en god forrretningsplan og budgetter, vil låne mig pengene?

 

 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Umiddelbart synes jeg at 400k lyder af meget lidt til opstart af butik, altså hvis der er tale om en fysisk butik og ikke en webshop.

Du skal sikkert bruge en god del af pengene på varelager, og det er da ikke umuligt at banken vil gå med til et lån mod at de får sikkerhed i dit varelager. Det vil ihvertfald minimerer deres risiko, og øge chancen for et ja.

Privat kan de vel også få sikkerhed for deres lån i bilen. Umiddelbart lyder det som om at i har et højt forbrug da du skriver at i begge har gode lønninger, og alligevel ikke har opsparing. Du skal nok ikke have urealistiske forventninger til hvor hurtigt du kan hæve en fed løn til dig selv i butikken, for det vil banken helt sikkert pege på. Det kræver lidt offervilje at tage springet - der kan være langt mellem snapsene som nystartet iværksætter

Held og lykke!

mvh Carsten
Tilmeldt 16. Nov 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig - og tak for svaret.

Jeg har gennemgået opstartsbudgetterne nøje, og tror at de 400 k skulle være nok. Dette forudsætter dog at jeg finder et butikslokale uden nøglepenge/afståelse (hvilket jeg har gjort, i håbe om at lokalet stadig er der når jeg er klar).

Ja vores forbrug er højt  men hænger mest af alt sammen med høje transport udgifter. Desuden er jeg allerede meget bevidst om, at jeg vil gå drastisk ned i løn, og er ikke øm over for dette - da jeg istedet får mit ønske job (penge er ikke alt ).

Men at få udfordret det igen og igen - er godt. Jeg er ikke i tvivl om at butikken vil gå godt (det siger vi vel alle sammen..), men mere om hvormeget der sælges for - og OM jeg kan få de nødvendige lån til opstart.

Til dette skal jeg selvfølgelig klædes godt på.

Inden snakken med banken, har jeg en aftale med en revisor - der vil se min forretningsplan og budgetter igennem.

Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Tjaa...i min tidligere egenskab af revisor har jeg oplevet mange nystartede tøjbutikker. Jeg må nok indrømme, at det er de færreste der virkelig får succes. Tit er det (undskyld jeg siger det) en kvindedrøm at starte en kludebiks, og ofte er det mere hjertet der driver end det er sund fornuft.

 

Det er måske også netop det faktum, der kan holde en bank tilbage fra at låne de 400 store. Og især når du ikke selv har et "indskud"

Tilmeldt 3. Jun 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej jeg synes også at det 400t lyder meget lidt. du skal være opmærksom på flg.

 

1. Der skal ofte ligges 3 mdr. depositum og nogle gange op til 6 mdr. (3mdr. dep og 3 mdr. forudbetalt leje) + første måneds leje det vil sige finder du nogle lokaler til ex. 5000 så skal ud inden du flytter ind betale op til 35.000

 

2. Indretning af butikken herunder: Kasse, Borde, Telefon, computer, internet oprettelse, borde stole udstillingssystemer, evt. renovering, maling mv. Beløbet til det afhænger af din forretning og den indretning du vælger.

 

3. Markedsføring som er en vigtig del af din butik for uden kunder ingen penge.

 

4. Du skal regne med at i lang tid at have penge med på arbejde. Dine kunder skal lære dig at ke

 

Jeg tror du skal gøre flg.

 

1. Lave en meget kritisk markedsanalyse for at se om det sted du finder er holdbart i forhold til kunder og konkurrenter mv.

2. Lav et senarie hvor du stiller dig selv det ? Hvordan skal det være for at være optilmalt på alle områder lav der efter en prioritering af disse punkter. Så kan du bruge i det i valget af sted mv.

3. Start med penge nok.

4. Gå ikke på kompromi lav et mesterstykke.

5. Søg rådgivning evt. inden for faggrupper du skal arbejde med.

6. Lyt og læs

 

Held og lykke

 

Henrik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)