Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problem/spørgmål i forhold til skat ved overgang fra I/S til ApS

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan forstå på det at min spørgsmål måske ikke var helt så trivielt som jeg gik og troede.

Så er spørgsmålet bare hvordan vi kommer videre? Nogen der har indput på den front?

Mvh Peder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:02

Man må formode at interessentskabet den 31/12 2007 havde en egenkapital. Egenkapitalen er ejerens nettoindskud/tilgodehavende i virksomheden. Når der er tale om et interessentskab er egenkapitalen udtryk for de her 4 interessenters samlede tilgodehavende men det er så fordelt så hver interessent har et tilgodehavende/en kapitalkonto. Da I ikke nødvendigvis har hævet ens er jeres respektive kapitalkonti ikke nødvendigvis ens, men det skal de være op til en omdannelse. Dvs. de skal - som Peter ganske rigtigt skriver - følge ejerforholdet, og ejer I lige meget skal de være beløbsmæssigt ens.  

Hvis disse kapitalkonti ikke fremgår af regnskabet eller en note hertil vil jeg mene at der er nogle alarmklokker der bør ringe.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:30

Ja....som Bent skriver, disse personlige kapitalkonti bør fremgå af I/S-regnskabet ultimo 2007!

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 11:19

Det eneste sted vi personligt er nævnt i årsrapporten (ud over det indledende) er ved resultatfordeling.

Kapitalkonti er ikke nævnt nogen steder. Hvilket jeg kan forstå er noget af et problem, men hvad stiller vi lige op?

I forhold til resultatfordelingen er der listet vederlag hvis størrelse er bestemt ud fra arbejdsindsats og en overskudsandel som en ens for alle interessenter. (Jeg aner ikke om der kan have noget med det at gøre?)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:25

Hej!

Der må have været en total egenkapital i I/S´et, som kan splittes op på den enkelte interessents andel af den samlede

egenkapital. Desuden bør der være en hævekonto/indskudskonto for hver interessent!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:31

Peder,

Send evt. en kopi til Peter (hvis han gider se på det) så er jeg sikker på at han hurtigt kan fortælle dig hvad der er ret og vrang!

Så er usikkerheden omkring dette da væk.

Henrik

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 11:43

Nu tror jeg måske det begynder at dæmre for mig Big Smile

Under noten egenkapital er der en post som hedder Hævet som stemmer overens med posten vederlag under resultatopgørelsen.

Som tidligere nævnt er der ikke her tale om en ligelig udbetaling da vederlag er baseret på arbejdsindsats.

Da der ikke er indskudt penge i firmaet går jeg ud fra at vederlagposten også er Hævekonto/indskudskonto, korrekt?

Så idet vederlag er afviklet i 07 og overskud fra 07 er ligeligt fordelt mellem ejerne, er det ensbetydende med at kapitalkonti er ligestillede?

Mvh Peder

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:46

Jamen, hvis jeg forstår dig ret, så har i fået pengene ud alligevel, og dermed er kapitalkontiene nulstillede!

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 11:55

Så er jeg nok ikke så god til at forklare mig.

Vi har hver i sær fået vederlag (altså løn) ud. Men der ud over er der et overskud som vi ikke har fået ud, overskudet er fordelt ligeligt mellem ejerne.

Mvh Peder

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 11:57

Jeg skal nok lige sige at overskudet ikke er indgået som en del af selskabskapitalen i aps'et.

Mvh Peder

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)