Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskyde virksomhed som kapital i selskab

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forstået, at man istedet for kontant indskud ved oprettelse af selskab, kan indskyde f.eks. en eksisterende virksomhed. Men hvordan værdisættes en sådan virksomhed?

Ville det reelt være godt nok, såfremt man har faktura på at man har givet X Kr. for denne virksomhed?
Hvis jeg f.eks. har købt en virksomhed og dermed har en faktura på at jeg har givet X Kr. for denne, er den så dét værd ved indskud i selskab, eller vil værdien skulle bero på en ny vurdering ved revisor?

Altså, kort sagt: Har jeg købt en virksomhed for f.eks. 500.000,- (virksomheden har ingen værdier, blot referencer, aftaler m.v. der gør at jeg gerne giver de 500.000,- for den) vil denne faktura så være nok til at kunne oprette et A/S?

Hvis ikke, hvordan vurderes værdien så når der ikke er lager, kapital eller lign. for de 500.000 men blot kundedatabase, aftaler med leverandører o.s.v.?

Med venlig hilsen,
Johnny

Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 08:00
Tilmeldt 12. Dec 05
Skrevet kl. 08:05

og godmorgen til dig også :)

Jamen, det jo Peter :) Havde faktisk ham i tankerne hvis det skulle blive aktuelt.

Men det vil altså sige, at prisen på en faktura for virksomheden, ikke nødvendigvis er virksomhedens værdi i SKAT's øjne?
Ville da blive lidt ked, hvis man havde givet 500.000,- for én virksomhed, og derefter får at vide at den er maks. 100.000 værd ;-)

Med venlig hilsen,
Johnny

Tilmeldt 21. Nov 08
Skrevet kl. 08:16

Ja jeg tror også at dette er Peters felt ;)

Jeg har ikke så meget forstand på det. Men jeg tror ikke at den pris man er villig til at give for en virksomhed, gælder direkte som virksomhedens værdi.

Der kan jo være mange forskellige faktorer der gør at du har givet den pris du har for virksomheden.

På den måde kan du jo også sælge virksomheden for mere eller mindre end du har givet for den, uanset hvad der stod på din faktura da du erhvervede dig den.

Men igen, ikke mit felt. Smile

mvh Jonas

Tilmeldt 12. Dec 05
Skrevet kl. 08:20

Jo, selvfølgelig.

Det giver mening, jeg afventer dog lige at Peter kommer en tur forbi dette indlæg ;-)

mvh,
Johnny

Tilmeldt 21. Nov 08
Skrevet kl. 08:21

Jo, held og lykke med det .

Tror også lige jeg følger med (:

mvh Jonas

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:57

Revisor skal værdiansætte virksomheden men det vil langt hen ad vejen være et skøn hvor man bl.a. vil hense til hvad du har betalt for virksomheden. Formoder du har en købsaftale og ikke en faktura. Hvis du lige har købt virksomheden for eks. 500.000 kr. vil der umiddelbart være en formodning for at den også er ca. 500.000 værd. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 12. Dec 05
Skrevet kl. 09:05

Ja, selvfølgelig: en købsaftale og ikke blot en faktura.

Men det vil altså sige, at man langt hen af vejen vil tage udgangspunkt i den pris der er betalt som værende værdien af indskudet?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:03

Korrekt. Det er klart at omsætningsaktiver og likvider vil være påvirket af selskabets drift fremefter men den goodwill som der måtte være betalt for virksomheden er alt andet lige den samme måske med en mindre regulering (forhåbentlig opad).   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 12. Dec 05
Skrevet kl. 14:07

Tak for hjælpen Bent.

Jeg griber nok fat i hhv. dig og Peter igen, når vi kommer nærmere at skulle stifte A/S'et (evt. med et ApS som holding?).

Mvh,
Johnny

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)