Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil når man ikke beskattes efter virksomhedsskatteordningen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle

 

Jeg har været rigtig mange firmabil / leasing af biler mv. herinde igennem, men jeg synes ikke rigtig jeg kan finde svar på følgende 3 spg.:


Spg. 1: Når det ikke er et ApS og jeg ikke beskattes efter virksomhedsskatteordningen, bliver jeg så stadig beskattet af fri bil personligt hvis jeg køber bilen i firmaet? Dvs. hvis bilen er ny og har en skatteværdi på 160.000 så beskattes jeg med 40.000? 
 
Spg. 2. Hvis jeg køber bil nu her i juni. Kan jeg så vælge først at bestemme om jeg har købt den som privat eller i firmaet, til jeg har overblik over, hvad jeg faktisk kommer til at køre henholdsvis privat og erhverv? Da jeg ikke har bil pt. er det lidt svært at give et bud på.
 
Spg. 3. Jeg har overvejet at lease en bil. Leasing firmaet påstår, at jeg kan trække de fulde omkostninger fra bil leasing, forsikring og alt hvad der er aftalt i leasing kontrakt. Dog kan jeg ikke trække 2/3 af moms fra på diesel samt "ekstra" afgiften for at køre på gule plader. Ved at lease mener firmaet ikke, at jeg skal føre kørebog for om jeg køre privat eller erhverv, da der ikke skal laves omkostningning fordeling. Er det korrekt?
 
På forhånd tak, hvis det kan lade sig gøre at besvare følgende spørgsmål uden at I skal bruge halve eller hele døgn på det.

 

God weekend derude.

 

Mvh.

Kristiansen :-)

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle - eller bare mig selv, hvis jeg er den eneste der fandt disse spørgsmål relevante ;-)

 

Svar på spg. 1:

Privat ejet firma, hvor du beskattes efter almindelig personindkomst og dermed ikke beskattes efter virksomhedsskatteordningen, der bliver du ikke beskattet af fri firmabil.

 

Svar på spg. 2:

Du kan godt beslutte senere om du vil have kørselsgodtgørelse på 3,30 kr. pr. kørt kilometer eller du vil lave en omkostningsfordeling på firma / privat. F.eks. hvis jeg køber nu her i juni, så kan beslutte mig sidst på året når jeg ser hvordan kørerbogen ser ud mht. kørte kilometer.

 

Svar på spg. 3:

Hvis bilen kun anvends til firma kørsel skulle det være korrekt.

Hvis bilen også anvendes til privat, så skal der være en kørebog som således ligger til grund for en omkostningsfordeling, helt på linie med f.eks. muligheden i spg. 2.

 

Med risiko for at jeg fejlcitere told og skat, så kontrol altid lige med told og skat eller en revisor. ;-)

 

Hygge på,

 

Kristiansen :-)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)