Jeg har et personligt ejet firma som giver underskud. Sammen med en partner er jeg ved at starte et andet projekt op. Revisor råder til et aps. Partner har et aps med holdingselskab. Da jeg ikke har så mange kontanter, er en mulighed at "bare" skyde 62500 ind i fælles aps. Mit firma (personligt ejet) forventer vi at flytte i størrer lokaler om ca 8 mdr, og omdanne til aps sammen. dette vil kræve yderligere 62000 fra min side. Dvs 2 x 62500 uden at få et holdingselskab. Er der andre udveje? Når man har skudt 125000 i aps, er der så ikke noget med at man kan trække 50% ud igen uden videre? Jeg har forslået et I/S, men det er revisor ikke så glad for? Men I/S kan vel omdannes til aps senere hen? Når jeg ikke har 125000 i kontanter (jeg har 62000 stående i huslejedepositum) kan jeg så på anden måde stifte aps med aktiver (bil - inventar osv)?? Lige nu føler jeg mig desværre bremset pga ovenstående - hvad er løsningen? for bankerne er ikke så velvillige for tiden.. hvis man låner 12500 af banken til aps, har de så ikke garanti i pengene? ligeledes med huslejedepositum på 100000.
|
Jeg hælder mest til revisorens forslag om at etablere et ApS:
- Det underskud du har i din personlige virksomhed kan du anvende i overskud fra en personlig virksomhed (interessentskab) men du vil også kunne udnytte det via løn fra selskabet.
- Din parther har et Aps og et holdingselskab. Stifter I et interessentskab sammen, dvs. dig personligt og ham via selskabet, kan det ikke senere omdannes til anpartsselskab (skattefrit ihvertfald).
Jeg kan ikke lige finde ud af om din partner også er med i det personlige firma, men uanset hvad så kan du stifte et selskab (din egen virksomhed) ved indskud af depositum, bil m.v. Efterfølgende kan du etablere et holdingselskab ovenover, og lade dette selskab indgå som stifter i det fælles driftsselskab. Der skal så nogle kontanter på bordet.
Der skal stå 125000 i egenkapital i selskabet og du kan ikke trække noget ud uden beskatning medmindre det sker i forbindelse med et salg af anparter.