Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er den bedste løsning?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et personligt ejet firma som giver underskud. Sammen med en partner er jeg ved at starte et andet projekt op. Revisor råder til et aps. Partner har et aps med holdingselskab. Da jeg ikke har så mange kontanter, er en mulighed at "bare" skyde 62500 ind i fælles aps. Mit firma (personligt ejet) forventer vi at flytte i størrer lokaler om ca 8 mdr, og omdanne til aps sammen. dette vil kræve yderligere 62000 fra min side. Dvs 2 x 62500 uden at få et holdingselskab.

Er der andre udveje?

Når man har skudt 125000 i aps, er der så ikke noget med at man kan trække 50% ud igen uden videre?

Jeg har forslået et I/S, men det er revisor ikke så glad for? Men I/S kan vel omdannes til aps senere hen?

Når jeg ikke har 125000 i kontanter (jeg har 62000 stående i huslejedepositum) kan jeg så på anden måde stifte aps med aktiver (bil - inventar osv)??

Lige nu føler jeg mig desværre bremset pga ovenstående - hvad er løsningen? for bankerne er ikke så velvillige for tiden..

hvis man låner 12500 af banken til aps, har de så ikke garanti i pengene? ligeledes med huslejedepositum på 100000.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:34

Jeg hælder mest til revisorens forslag om at etablere et ApS:

- Det underskud du har i din personlige virksomhed kan du anvende i overskud fra en personlig virksomhed (interessentskab) men du vil også kunne udnytte det via løn fra selskabet.

- Din parther har et Aps og et holdingselskab. Stifter I et interessentskab sammen, dvs. dig personligt og ham via selskabet, kan det ikke senere omdannes til anpartsselskab (skattefrit ihvertfald).

Jeg kan ikke lige finde ud af om din partner også er med i det personlige firma, men uanset hvad så kan du stifte et selskab (din egen virksomhed) ved indskud af depositum, bil m.v. Efterfølgende kan du etablere et holdingselskab ovenover, og lade dette selskab indgå som stifter i det fælles driftsselskab. Der skal så nogle kontanter på bordet.

Der skal stå 125000 i egenkapital i selskabet og du kan ikke trække noget ud uden beskatning medmindre det sker i forbindelse med et salg af anparter.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Aug 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:34

Kan en løsning være at jeg "kun" indskyder 62500 i vore fælles aps, så undgår jeg også at bruge 5-8000 på regnskab til et holdingselskab.

Hvis jeg vælger ovenstående løsning, kan jeg så senere hen stifte et holding ud fra indskudet i vores fælles aps?

Hvis alt går vel, skal vi om ca 7 mdr stifte endnu et aps sammen. Det er min personligt ejede virksomhed som skal flytte i størrer lokaler.

Jeg har indskudt en del personlige midler i min virksomhed, og de kan ikke trækkes ud inden omdannelsen, da jeg har underskud. Hvad sker der med det personlige indskud? Hvordan kan jeg gøre nytte af det?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:00

Ja det er en mulighed. Problemet kan bare være hvis der på det tidspunkt hvor du etablerer et holdingselskab er oparbejdet flere værdier i datterselskabet. Så udløser en overdragelse af anparterne til et nyt holdingselskab jo skat. Det er måske til at leve med hvis vi taler om skat af 60.000 kr., svarende til forskellen op til de 125.000 kr. men det er ikke altid man selv kan styre det.

Det er i såfald muligt at stifte et holdingselskab via skattefri anpartsombytning  men det kræver at holdingselskabet får majoriteten. Dvs. her skal den anden part indgå som stifter også, hvorefter holdingselskabet kan tænkes spalttet så I får et selskab hver. Problemet er bare at han har et selskab i forvejen såvidt jeg forstår. Herudover er en anpartsombytning/spaltning en dyrere løsning end at etablere ejerstrukturen fra starten.

Hvis du kan så etabler holdingselskabet når der er værdier i selskabet på 250.000 kr. svarende til 125.000 kr. for din andel og betal skatten af de 60.000. Det er umiddelbart den billigste løsning  

Tilmeldt 18. Aug 08
Skrevet kl. 14:12

Ok.. nu prøver jeg at sætte mig så godt ind i tingene som muligt..  Hvad er den store fordel ved et holdingselskab?

Og vil de være noget i vejen for at have part i 2 aps UDEN et holding?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:25

Fordelene ved at have et holdingselskab kan være

- at man kan opstarte nye aktiviteter i andre selskaber under holdingselskabet ved at udlodde skattefrit udbytte op til holdingselskabet som så kan skyde pengene (investeringen) ned. Har du to personligt ejede selskaber skal pengene først passere dig personligt med beskatning til følge.

- at du via udbytteudlodninger kan holde egenkapitalen i driftsselskabet nede hvilket - udover alm. risikoafgrænsning - vil være en fordel ved optagelse af nye aktionærer. 

- at du via udbytteudlodninger kan gøre selskabet salgsbar.

- at holdingselskabet kan sælge anparterne i et driftsselskab skattefrit efter 3 års ejertid.

- at du herefter via holdingselskabet kan investere provenuet i andre ting, eks. fast ejendom, værdipapirer m.v.

- at du i sidste ende kan bruge holdingselskabet som pensionskasse og via løbende udbytteudlodning personligt kan holde udbytteskatten nede på 28%.

- at dine to selskaber vil kunne sambeskattes via holdingselskabet forudsat at ejerandelen udgør mere end 50% i hvert selskab. Det giver mulighed for anvendelse af evt. underskud mellem selskaberne 

Taler vi som her om flerejede virksomsheder: At I ikke er bundet af at skulle vælge ens med hensyn til hvad det overskud som oparbejdes anvendes til. Fordi I kan investere via hvert jeres holdingselskab.

Men når vi taler om skattefrihed her så taler vi skatteudskydelse. Beskatningen kommer i takt med at midlerne hæves i holdingselskabet og/eller den dag hvor holdingselskabet likvideres eller du sælger anparterne.

Tilmeldt 18. Aug 08
Skrevet kl. 14:54

1000 tak for svar. Det var nogle facts ma kan bruge til noget..

Jeg mangler stadigvæk svar på hvad jeg gør med det personlige indskud i mit nuværende personligt ejede firma?

Da der ikke er overskud, kan jeg ikke trække pengene ud. Hvis det lukkes ned, går mit "indskud" så tabt, eller kan det på nogen måde overføres til frikort eller noget andet??

Er sidste mulighed at holde det i live. Kan jeg lade et selskab købe det, og så trække pengene ud(uden at betale skat selvfølgelig), for derefter at lukke det? eller stadigvæk at holde det i live.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:13

Du kan vel godt trække dine indskud ud, eller andre midler ud af virksomheden, forudsat at der er nogle midler. Er de midler du har indskud i virksomheden brugt til at finansiere virksomhedens underskud, ja så er der jo ingen midler at trække ud for så er de brugt.

Har du brugt virksomhedsordningen vil de indskud du har foretaget enten have reduceret dine hævninger i virksomheden eller også har de øget din indskudskonto. Det sidste kan du ikke bruge til noget.  

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)