Du kan jo enten være kreativ og gå ud og fotografere selv. Det kræver egentlig bare et digi-cam. Men sørg for en fornuftig kvalitet. Hvis du finder et billede kan du jo kontakte de, der har billedet, eks. hvis det er et nyhedsmedie. Hvis det er en tilfældig privat hjemmeside vil jeg nok tænke mig om et par gange inden jeg vil kontakte dem - de kan jo have taget billedet ulovligt.
Der findes også hjemmesider, der både har gratis fotos og fotos, du betaler et lille smule for. Jeg bruger ofte www.sxc.hu der har et væld af billeder men der findes eks. også www.istockphoto.com og mange andre. Prøv google og du får mange henvisninger.
Jeg ved alle verdens freelance fotografer sæger foto til en stor database, som alle mediehuse også bruger.. ved ikk hvad det koster, eller hvad den hedder.. men ring da til en fotograf på et af de større mediehuse, f.eks jyllands -posten..
Du kan jo enten være kreativ og gå ud og fotografere selv. Det kræver egentlig bare et digi-cam. Men sørg for en fornuftig kvalitet. Hvis du finder et billede kan du jo kontakte de, der har billedet, eks. hvis det er et nyhedsmedie. Hvis det er en tilfældig privat hjemmeside vil jeg nok tænke mig om et par gange inden jeg vil kontakte dem - de kan jo have taget billedet ulovligt.
Der findes også hjemmesider, der både har gratis fotos og fotos, du betaler et lille smule for. Jeg bruger ofte www.sxc.hu der har et væld af billeder men der findes eks. også www.istockphoto.com og mange andre. Prøv google og du får mange henvisninger.
Hilsen Jakob
Er det lovligt bare at tage billeder til brug på min hjemmeside
Det er aldeles ulovligt at tage fotos fra andre hjemmesider uden at have fået lov!
Man kan betvivle kvaliteten af fotos på de gratis fotodatabaser, og et site som Getty Images (ovenfor foreslået) har helt vanvittige priser (flere 100 dollars per billede).
Jeg vil anbefale de mange foto-sites, hvor hvert billede koster 1 $. Der finder du billeder af høj kvalitet og inden for enhver kategori. I flæng vil jeg nævne:
Hilsen Jakob
Er det lovligt bare at tage billeder til brug på min hjemmeside
Ja, det er 100 % lovligt at benytte billeder, du selv har taget med dit eget kamera. Så længe det foregår på stadion, ved træning mv., hvor det er offentligt.