Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan stifter man et SMBA ?

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm E-concepter......og skattefrit også?

Jeg tvivler.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:30

Peter,

Du er ikke galt på den. Man kan ikke konvertere et AMBA eller SMBA til et ApS efter de nævnte paragrafer.

De nævnte paragraffer er taget fra "Bekendtgørelse af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder". En bekendtgørelse som IKKE omhandler anpartsselskaber eller aktieselskaber.

Efter vedtagelsen af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder opstod der senere et behov for at konsolidere andelsselskaber i specielt landbruget ved at slå andelsselskaber sammen til større virksomheder. Derfor blev der indsat et nyt kapital 6A i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, der indeholder bestemmelser om at virksomhed med begrænset ansvar, som er omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder får mulighed for at fusionere, jf. §21A og spalte jf.§21 B. Hensigten er tilbyde erhvervslivet øget fleksibilitet og ikke mindst lette de administrative byrder for virksomhederne omfattet af loven

Reglerne giver udelukkende mulighed for at spalte og fusionere inden for en virksomhedstype. Hermed menes andre virksomhedstyper med begrænset ansvar omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder. Et AMBA vil således kunne benytte reglerne til at fusionere med et andelsselskab, et selskab med begrænset ansvar eller en forening med begrænset ansvar, men IKKE med et A/S eller ApS. Tilsvarende gælder for spaltning.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 21:47

Ronnie:

Peter - Revisor:

Ronnie...er du sikker på at man kan vende et SMBA til ApS?

Hvem siger dette, og hvilke eventuelle konsekvenser vil det få?

Ifølge den anden tråd er der flere påstande om at man kan vende SMBA til ApS eller A/S.. Jeg har ihvertfald selv den opfattelse af loven at man eksempelvis kan lade et SMBA fusionere med det nye ApS hvorefter SMBA'ets likviditeter og aktiver kan ledes af det nye ApS.

Tager jeg fejl?

JA! APS og A/S er ikke omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.......

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 21:53

Ronnie:

jake2008:

Hej,

Er der nogen der kan give mig et kort svar på hvordan jeg stifter et SMBA ?

Og hvor jeg evt. kan henvende mig hvis jeg vil betale nogen for at stifte det for mig? (Det skal ikke koste en halv bondegård Smile  )

Tak på forhånd Big Smile

Kort svar:

Klik her for at udfylde din blanket til et SMBA.
I rubrik 4 vælger du : Selskab med begrænset ansvar.
Alt andet udfylder du selvfølgelig som krævet, og 3-4 uger senere har du et SMBA og et CVR. Er det kort nok? Wink

PS. Ingen grund til at betale hverken 2 eller 20.000 for at oprette et S.M.B.A.. Det er ret lige til som du kan se.

Hilsen
Ronnie

Ronnie,

Er det ikke svære at stifte et SMBA? Kan jeg bare nøjes med at sende den udfyldte blanket ind og VUPS så har jeg et SMBA. Hvad med vedtægterne o.lign. Jeg tænker specielt til de særlige krav der er til vedtægterne til et SMBA??

Henrik

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 22:14

Klovn:

Peter,

Du er ikke galt på den. Man kan ikke konvertere et AMBA eller SMBA til et ApS efter de nævnte paragrafer.

De nævnte paragraffer er taget fra "Bekendtgørelse af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder". En bekendtgørelse som IKKE omhandler anpartsselskaber eller aktieselskaber.

Efter vedtagelsen af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder opstod der senere et behov for at konsolidere andelsselskaber i specielt landbruget ved at slå andelsselskaber sammen til større virksomheder. Derfor blev der indsat et nyt kapital 6A i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, der indeholder bestemmelser om at virksomhed med begrænset ansvar, som er omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder får mulighed for at fusionere, jf. §21A og spalte jf.§21 B. Hensigten er tilbyde erhvervslivet øget fleksibilitet og ikke mindst lette de administrative byrder for virksomhederne omfattet af loven

Reglerne giver udelukkende mulighed for at spalte og fusionere inden for en virksomhedstype. Hermed menes andre virksomhedstyper med begrænset ansvar omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder. Et AMBA vil således kunne benytte reglerne til at fusionere med et andelsselskab, et selskab med begrænset ansvar eller en forening med begrænset ansvar, men IKKE med et A/S eller ApS. Tilsvarende gælder for spaltning.

Henrik

Hej Henrik.

Jeg håber ikke du det følgende spørgsmål forringer min agtelse hos dig.

Hvis han stifter et SMBA nu - hvorfor skulle han så senere omdanne det til et aps?

Det er vel kun problematisk at man ikke kan omdanne selskabet hvis man er nødt til det alligevel.

Jeg er ikke særlig godt klædt på hvad selskabsformer angår så du får et nemt spørgsmål her.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:26

Hej Jørgen,

Enig med dig i at det ikke er nogen umiddelbar grund til at omdanne det. Mit indlæg var en bemærkning til den del af diskussionen der gik på at man bare kan omdanne fra SMBA til APS. Den lovgivning der henvises til omfatter ikke APS eller A/S.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:13

Hold da op.

Først og fremmest vil jeg sige at jeg, nu Peter bliver beskyldt for være det, også må siges at være afviger. Jeg går nemlig heller ikke blindt ind og fortæller manden hvordan og hvor han kan stifte et SMBA uden samtidig at spørge om hvad han vil med det. Det er nemlig dårlig rådgivning. En god revisor/rådgiver er udover at være sparringspartner, rådgiver m.v. også af og til bremseklods eller modspiller hvis de har en fornemmelse af at en kunde ikke rigtig ved hvad de er igang med og det sætter de fleste kunder pris på . Derfor spørger de fleste også: Hvad syntes du om den ide, og nu  spørger Jake jo også selv om der er nogle ting han skal være opmærksom på.

Ja det må vi jo sige at der er:

Man kunne jo vende den på hovedet og spørge: Hvordan slipper man af med et SMBA. Jeg kan nemlig se mange grunde til at det senere ville kunne komme på tale at omdanne et SMBA til et ApS eller A/S, hvad man også godt kan, det udløser bare skat.

Hvad gør man når der står en multinational virksomhed og godt vil købe virksomheden for flere millioner kroner. De ville gerne købe virksomheden som selskab, men ikke i SMBA form. Det er ikke bare fiktion men virkelighed. Hvor mange virksomheder handles i dag som SMBA'er ?    

Det er spørgsmål som disse folk som Eiler Ottosen og andre bare slår hen og siger ja men hvorfor skal man også det. De har en tro på at et SMBA vil være fuldt tilstrækkeligt for den pågældende forever. Det holder bare ikke. Når man så går dem mere på klingen siger de at man jo bare kan handle aktiverne og passiverne over i et ApS for en krone o.l. Well så beder man om beskatning af maskeret udlodning fordi der er handlet for billigt mellem interesseforbundne parter.  

Nu hører vi så Christor sige: Ja der skal to stiftere til, men det gik han automatisk ud fra at Jake vidste. Sådan er virkeligheden altså ikke. Faktum er at mange af dem som går og overvejer at stifte et SMBA ved forbløffende lidt om hvad det egentlig er de er igang med, og så har udbyderne let spil.

Sundt at have en sparringspartner. Jo tak men det er vel ikke ensbetydende med at han også skal være medejer og økonomisk deltager i virksomheden. Så vil nogen sige. Jamen det er kun proforma. Men er det også det når der er tjent rigtig mange penge i virksomheden som stadig står med to stiftere/ejere ?

Det næste er at Christor siger at SMBA er særligt interessant hvis man driver virksomheden i udlandet. Det er lige omvendt. Driver man virksomhed i udlandet vil det da klart, som bosiddende i DK, være en fordel at komme ind under det såkaldte territorialprincip hvorefter selskabers faste driftssteder i udlandet ikke beskattes i DK. Denne bestemmelse gælder selskaber omfattet af selskabsskattelovens § 1 og 2, som SMBA'er mig bekendt ikke går ind under.    

- Et SMBA kan ikke omdannes til ApS efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse.

- Et SMBA kan ikke omdannes til ApS efter reglerne i fusionsskatteloven.

For mig at se så kan de sparede 125.000 kr. som er i spil her meget nemt blive en ret dyr besparelse. Hvorfor ikke bare køre virksomheden op de første 1-2 år, spare de 125.000 kr. op i virksomheden hvorefter den kan omdannes til ApS.

Jeg har også sagt dette før, og står ved det: Kan man ikke skrabe en egenkapital på 125.000 kr. sammen i sin virksomhed er det et spørgsmål om man (virksomheden) overhovedet er moden til at drive virksomheden i selskabsform. Hvad hvis den mod forventning giver underskud i starten. Det kan man ikke bruge til noget i et selskab, men personligt kan man selv eller en eventuel ægtefælle anvende underskuddet i anden indkomst.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 12:56

Peter og Bent,

Egentlig en spændende tråd når man efterfølgende kan se at bidrag til debatten kommer fra SMBA-ejer, der selv mener at man kan omdanne fra smba til aps efter lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.

Det er netop det bedste eksempel på, at man bør søge professionel rådgivning inden man kaster sig ud i en selskabsstiftelse. Hvad er konsekvensen af ens valg! 

Klovn

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)