Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan stifter man et SMBA ?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Jørgen, fordi Ejler er billigt, behøver du ikke ukritisk anbefale SMBA!

Redder du trådene ud, såfremt det går galt?

Anbefaler han da et S.M.B.A ?? Efter min opfattelse svarer Jørgen på hvor han mod betaling kan få hjælp til at oprette et SMBA, hvilket er det han spørger om i denne tråd "Hvordan opretter jeg et SMBA".... Jeg mener ikke tråden her er "Vil du anbefale et SMBA".. Den eneste i denne tråd der faktisk afviger fra at give et konkret svar på et konkret spørgsmål er dig Peter..

Om SMBA er "det værd" debatten foregår fint i en anden tråd med 16 sider fulde af indlæg..

Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 11:47

Peter - Revisor:

Ronnie...er du sikker på at man kan vende et SMBA til ApS?

Hvem siger dette, og hvilke eventuelle konsekvenser vil det få?

Ifølge den anden tråd er der flere påstande om at man kan vende SMBA til ApS eller A/S.. Jeg har ihvertfald selv den opfattelse af loven at man eksempelvis kan lade et SMBA fusionere med det nye ApS hvorefter SMBA'ets likviditeter og aktiver kan ledes af det nye ApS.

Tager jeg fejl?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:47

Jo...Jørgen..men går ikke ud fra, at vi taler I/S!

Ja...Ronnie og Jørgen.

Jeg ser min mission lidt anderledes, jeg vil "skadesbegrænse evt. fejltrin"!

Men o.k.....spørger afgør jo selv!

Tilmeldt 29. Nov 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:50

Peter !

jeg kan slet ikke se hvor din skepsis over for smba selskaber kommer fra. Det eneste minus der ved dem er manglende respekt fra folk som dig. Men saa laenge man ikke skal ud og slikke r.. saa er SMBA helt fint. Det som det gaelder om er at sikre sig mod at haefte personligt hvis det hele mod forventning skulle gaa galt. Hvorfor saa stille ekstra penge i risiko zonen bare for at tilfredsstille andres ligegyldige behov.

Hvis du spoerger folk som Lars Larsen vil han ikke syntes et ApS er godt nok. Som han selv siger ApS staar for "ar proever sku" med go jysk accent. Saa maaske du skulle komme igang med at atifte dit A/S istedet for bare at proeve hehe.

Nu ved jeg ikek hvilken type virksomhed du skal lave men det findes jo ogsaa:

AMBA

FMBA

Skal nok sende de SMBA papir til dig ASAP.

Mangler du noget fra London ???

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:08

Christor...så rosenrødt er SMBA altså ikke...bare tænk på problemet med hensyn til 2 stiftere(krav)!

Er du sikker Ronnie...jeg vil sætte store tvivl ved de skattemæssige aspekter...og skattefrit....nope!

Tilmeldt 29. Nov 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:17

Ja det er rigtigt der skal 2 til at stifte. Gik dog automatisk ud fra at dette var forstaaet, eftersom Jake der spoerger bad om papir pa stiftelse, efter at vaere blevet oplyst om dette.

Der er vel heller ikke noget problem i at have en partner er der ??? Tro faktisk det er meget sundt at have en sparingspartner med.

Og nej man skal ikke stifte et SMBA af stattemessige aarsager med mindre alt ens forretning laves i udlandet.

Mangler du noget fra London ???

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:38

Ja..Christor..er det nu så enkelt?

Hvad med ind-og udtråden, dødsfald, sygdom mv.

Eventuelle arvinger....!

Er disse situationer lovreguleret for et SMBA?

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:08

Nu er jeg ret "grøn" hvad angår valg af selskabstype.

Jeg ved dog, at jeg ikke har 125000 og jeg vil gerne drive min forretning i en form hvor man ikke hæfter personligt for evt. gæld i tilfælde af at forretningen ikke går som ventet (7-9-13)

Så det er vel et SMBA jeg bør vælge?

Er der iøvrigt noget man skal være opmærksom på inden man vælger et SMBA som selskabsform?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:11

Ja,,,prøv at læse foroven.......samt Jacob Tøjners blog angående SMBA samt de utallige tråde her på

AMINO!

Det er din beslutning, men kan kun råde dig til at tænke dig om en ekstra gang!

Fra Vejle
Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 16:53

Hej Peter

Du efterlyser på et tidspunkt lidt mere klarhed over hvorhvidt man kan konvertere et AMBA til et APS, og det lader til at det er muligt ifølge loven:

Se:

Kapitel 6 A
Fusion og spaltning

Fusion

§ 21 a. En virksomhed med begrænset ansvar kan opløses uden likvidation ved overdragelse af virksomhedens aktiver og gæld som helhed til en anden virksomhed med begrænset ansvar, som er omfattet af loven. Det samme gælder, når to eller flere virksomheder med begrænset ansvar sammensmeltes til en ny virksomhed med begrænset ansvar. Beslutning om fusion træffes med den stemmeflerhed, der kræves til vedtægtsændring.
   Stk. 2. Bestemmelserne om fusion i aktieselskabslovens kapitel 15 finder anvendelse med de fornødne tilpasninger.

Ændringer:
Indsat sammen med kapitel 6 A og overskrift 1/4 2006 ved 2006-03-27-ÆL.246 (LF 51 05-06), jf. ikrafttrædelsesbestemmelserne.

Spaltning

§ 21 b. Virksomhedsdeltagerne kan med det flertal, der kræves til vedtægtsændring, træffe beslutning om spaltning af en virksomhed med begrænset ansvar. Ved spaltningen overdrages aktiver og forpligtelser som helhed til flere bestående eller nye virksomheder med begrænset ansvar omfattet af loven mod vederlag til den indskydende virksomheds virksomhedsdeltagere. Virksomhedsdeltagerne kan med samme flertal træffe beslutning om en spaltning, hvorved en virksomhed med begrænset ansvar overdrager en del af sine aktiver og forpligtelser til en eller flere bestående eller nye virksomheder med begrænset ansvar. Overdragelserne kan gennemføres uden kreditorernes samtykke.
   Stk. 2. Bestemmelserne om spaltning i aktieselskabslovens kapitel 15 finder anvendelse med de fornødne tilpasninger.
   Stk. 3. Hvis en kreditor i en virksomhed med begrænset ansvar, der har deltaget i spaltningen, ikke bliver fyldestgjort, hæfter hver af de deltagende øvrige virksomheder solidarisk for forpligtelser, der bestod på tidspunktet for spaltningsplanens offentliggørelse, dog højst med et beløb svarende til den tilførte eller resterende nettoværdi i den enkelte virksomhed på dette tidspunkt.

Og igen Peter, du skriver at du vil vejlede om sikring af dine kunders virksomheds drift.

Men ellers er der vel egentlig ikke nogen grund til at have dommedags profetier omkring AMBA selskaber, man kan vel aldrig komme til at hæfte mere end man gør ved enkeltmands firma, så det må da være en måde at skille forretning og privatøkonomi ad på,

Alt er naturligvis relativt, hvis man skal sælge lidt tøj på f.eks. homeparty, kan et enkeltmands firma sikkert være fint, men skal man sælge f.eks. programmer, tjeneste ydelser, eller lignende ydelser der kan være udsat for erstatning sager, bør man holde det adskilt fra ens privat økonomi.

Det hedder i bank sprog risiko håndtering og begrænsning, og har intet med fusentasteri eller konkurs rytteri at gøre.

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)