Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma med kun en kunde (lovligt)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har diskuteret lidt med nogle venner om dette eksempel er lovligt.

Manden lad os kalde ham (A), er normalt løn ansat i et firma og får løn derfra engang om måned, i sin fritid havde han et bijob hvor han tjente lidt ekstra.

Fra næste år af vil (A) lave sit eget firma og skrive regninger til sit bijob istedet for at få løn.

(A) ville kun have den enkelt kunde, 

Vil det være lovligt

Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:55

Hej!

Den vil være i gråzonen.

SKAT vil kune håndhæve lønmodtagerforhold, såfremt A ikke har nogle risici mv.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 11:58

Prøv at søge på amino på "lønmodtager til selvstændig"

Tilmeldt 21. Nov 08
Skrevet kl. 12:00

Hmm tror du, at du vil uddybe det lidt... mere så jeg forstår det Big Smile

Morten

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:03

ja... problemstillingen har allerede være heftigt debateret -  ikke fordi jeg ikke vil skrive som Peter, at det er farligt og risikofyldt farvand., men mere fordi der allerede er en masse godt at finde...

Tilmeldt 21. Nov 08
Skrevet kl. 12:13

Okay jeg har søgt lidt og læst, Altså i dette eksempel har A jo sit normale 37 timer job hvor han får normal løn. 

Men hvis nu han havde 2 eller flere kunder at skrive regninger til så ville det vel være iorden??

Men det farlige er vel at A har været ansat i det firma han primært ville skrive regninger til

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:56

Jeg er ikke uenig med Jacob og Peter.

Selv har jeg været i en situation, hvor jeg helt klart lå i gråzonen mellem det at være lønmodtager versus selvstændig.

Den dag min kunde gik konkurs fortryd jeg situationen. Hvor alle andre fik dækket deres løn via lønmodtagernes garantifond - endte mit krav som et simpelt krav i konkursboet.......[:'(]

Klovn

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:59

Det afhænger fuldstændig af hvordan arbejdsforholdet mellem de to parter er, hvem der bærer den økonomiske og produktmæssige risiko ved arbejdets udførelse og en række andre faktorer. Men når vi taler om at den pågældende tidligere har været ansat hos hvervgiveren hælder det imod at der fortsat er tale om lønmodtagerbeskæftigelse.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:54

Det er ikke ulovligt, men SKAT vil hævde at det er lønmodtager/arbejdsgiver. Der kræves flere kunder til det. Har selv været i situationen hvor SKAT ikke var til at hugge og stikke i....

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:30

I den her situation forholder det sig nok sådan, men ellers kan man ikke udtrykke det så kategorisk. Der er mange - særligt IT - konsulenter som kun har en kunde, hvor kunden i princippet er bindeled mellem dem man arbejder og og firmaet. Det er muligt at lave en sådan konstruktion. Min egen virkosmhed er også et godt eksempel på det, for så vidt angår den del af virksomheden som retter sig mod rådgivning til revisorer og jeg har et bindende svar fra Skat på det..  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)