Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattemæssig behandling af aktiegevinster/tab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Et skattemæssigt underskud fra tidligere år fra kurstab på aktier kan modregnes i kursgevinster i efterfølgende år.

Eks. Skattemæssigt underskud s.å. = 100.000

Resultat dette år:

Kursgevinster ved salg af aktier: 50.000 kr.

Udbytte fra aktier: 10.000

Jeg er med på, at kursgevinsterne ved salg af aktier ikke skal beskattes, da underskuddet kan modregnes.

Men kan der også modregnes underskud i den skattepligtige indkomst, som stammer fra aktieudbytte?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 01:10
Jeg stemte spørgsmålstegn

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Tilmeldt 19. Feb 06
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 10:33
Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 11:26
Dimitri - Jeg er ny, så jeg vidste ikke lige hvad forskellen var på at starte en debat eller et spørgsmål. Jeg synes mit indlæg bar præg af et spørgsmål, derfor kom de der spørgsmålstegn med. Men nu har jeg lært det :-)

JesperPoul du har forstået mit spørgsmål rigtigt. Men jeg har lige et tillægsspørgsmål: Gælder de samme regler for selskaber. Og hvis ja, hvordan gør man det så op. Det er jo kun 66% af bruttoudbyttet der beskattes.

På forhånd tak

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:10
Først og fremmest. Når du taler om kursgevinster og tab på aktier så taler du realiserede gevinster og tab ikke?

Det er korrekt at tab på aktier kan fremføres og modregnes i gevinst på aktier og det kan også modregnes i udbytter.

For selskaber er reglerne anderledes. Aktiegevinster er skattefri ved mere end 3 års ejertid. Udbytter er skattefri hvis det kommer fra et selskab hvor man (selskab) har en ejerandel på mere end 20% (denne grænse falder til 10% over nogle år). Har man ikke de 20% ja så skal der korrekt medregnes 66% i indkomsten. I og med at udbyttet (de 66%) indgår i selskabsindkomsten vil underskud også blive modregnet.

Tab på aktier kan kun modregnes i gevinst  ved salg af aktier og her taler vi aktier ejet under 3 år. Aktier ejet over 3 år er skattemæssigt uinteressante uanset om de sælges med gevinst eller tab. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:51
Tak for et præcist svar
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)