Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kreditnota...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :
En af min kones kunder har ikke kunnet betale.....så nu har vi hentet de resterende varer. Men, hvordan udformes en kreditnota? Jeg går ud fra at den kun skal gå på de varer man har taget retur? Skal man så skrive hvor meget der er tilbage at betale af den oprindelige faktura, eller?? Skal pengene bare indbetales på det oprindelige fakturanummer??

Alternativt kunne man jo kreditere alle varer der tidligere er blevet leveret, og så udstede en helt ny faktura på de varer der allerede er blevet solgt (og håbe de betaler denne regning - for ellers er de jo nok tabt...suk.....)....

....Og så trækker vi naturligvis også hele mængderabatten fra på kreditnotaen (også fra det der ikke er returneret) - det kan der vel ikke være noget forkert i når rabatten netop var opnået fordi de lagde en relativt stor ordre?!

Martin
Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 10:08
Nu ved jeg godt indlægget blev postet sent på en helligdag, så jeg genta''r lige spørgsmålet:

En kunde har ikke betalt for varerne til tiden (og er muligvis på vej mod en betalingsstandsning)

De har allerede solgt en del af varerne

Vi har nu afhentet de ikke-solgte varer, og vil skrive en kreditnota på resten (dem vi har afhentet).

Skal denne kreditnota kun indeholde de returnerede varer - eller alle de der blev leveret i første omgang, og så en ny faktura - eller??

Martin
Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 10:43
Hej Martin,

Krediter de afhentede varer samt mængderabatten.
Fakturer rykker og afhentnings-gebyr.

Oplys saldo pr. d.d. tillige med inkassovarsel.

Hilsen
FlemMming

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12859
Skrevet kl. 10:58
Hej Martin

Er du klar over at det faktisk ikke er lovligt at hente varerne med mindre du har taget ejendomsforbehold

for varen inden levering!

Ravn

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 11:25
Tak for svarene.

Firmaet er vist godt klar over deres problemer, og opfordrede selv til at vi afhentede de usolgte varer, så det burde være OK - men tak for tippet.

- Er også mest instillet på at de skal bon''es for vores besvær med at hente varerne (samt at en del jo har været åbnet og evt. udstillet, dvs. vi få en masse ekstraarbejde med at gennemgå og emballegre det igen), så kunne godt være fristet til at skrive et afhentningsgebyr på......hvor meget kan det være - 200 kr?? - Og hvad med rykkergebyr - hvad er grænsen - 100 kr? Og evt. rykkergebyr hvis de fortsat ikke betaler - 200 kr? - Og hvoredan formuleres det....noget i retning af:

"Såfremt beløbet ikke er betalt den 29. maj 2006 pålægges yderligere kr. 200 i gebyr, ligesom sagen vil overgå til retslig inkasso" .

....Men altså, det er en stor kunde, så vi vil på den anden side heller ikke blive uvenner med dem, såfremt de får en positiv afklaring på deres økonomiske situation (skulle blive afklaret i næste uge)........Og i så fald bliver det en faktura hvor vi har ejendomsretten indtil fakturaen (med max. 5 dages betalingsfrist) er betalt

Martin
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12859
Skrevet kl. 12:10

Du skal bare være klar over at kommer det til en konkurst, få I et problem da det jo som sagt ikke er lovligt at afhente vare i sådan en situation. du vil faktisk kunne risikere at skulle tilbagelevere varerne til konkursboet.

Med hensyn til rykkere må du opkræve 3 x 100 kr.  med mindst 10 dages mellem hver rykker. 

Hvor meget og hvornår du må opkræve renter vil være afhængig af hvad der fremgår af dine leveringsbetingelser. 

Ravn

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 12:24
Kan det virkeligt være sådant, så længer der ikke er tale om et firma under konkursbegæring (så vidt jeg ved ... jeg aner faktisk ikke om de har økonomiske probleme,r men mulgivis bliver de solgt til en ny ejer næste uge)? I princippet har vi bare gjort dem en tjeneste og taget noget af tøjet tilbage, og vil derfor kreditere dem dette beløb...og så kan jeg da ikke forestille mig at nogen kan kræve at det genudleveres til firmaet...jo, hvis vi har taget tøjet uden firmaets vidende eller godkendelse, men det var jo ikke tilfældet - det var jo netop efter aftale med dem....
.....Hvad nu hvis et firma vil returne ens varer og man går med til det - risikerer man så at hvis de går konkurs 3 måneders senere, at konkursboet kan kræve at man leverer de tilbage-leverede varer...det virker da ikke logisk???

Martin
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)