Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken CTR er god for bannerannoncering?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :

patrickb:
Ja, det KAN de bruges til, men de er bare ikke velegnede til det. Hvis du er ude på at få direct-response ud af din annoncering, så skal det godt nok være et effektivt banner eller meget lav CPM, hvis det prismæssigt skal kunne hamle op med annoncetyper som Adwords.

Vi er grundlæggende enige. Der er kun få annonceringskanaler, der giver mulighed for at bruge bannerannoncer ordentligt til direct-response, AdWords er én af dem. Det er måske én af årsagerne til, at mange slet ikke er bevidste om forskellen. Jeg er også enig i, at det først og fremmest er essentielt med et effektivt banner, ellers kommer man ingen vejne. Jeg er dog ikke enig i, at det kræver en ekstra lav CPM at skabe effektiv direct-response. Bannerannoncer kan sagtens skabe klik og salg selv til en høj CPM-pris. Tricket er blot at sikre, at man kun bliver vist på sider, der er 100% relevante for ens produkt. I AdWords kan man eksempelvis bruge keywords til kun at få vist sin bannere på sider inden for et bestemt emne. Man kan eksempelvis sige "vis mit banner på min-mave.dk, ungmor.dk, voresboern.dk og navlestreng.dk, men kun på specifikke sider, der omhandler graviditetstests". Så giver et banner for graviditetstest pludselig langt mere mening for brugerne, og jeg ville derfor ikke være bange for at betale en højere CPM-pris... men hvis jeg gik efter at få klik, ville jeg netop vælge at betale på CPC-basis. ;)

Disclaimer: Jeg undskylder det lidt underlige eksempel. Jeg sælger ikke graviditettests, men har blot lige siddet og kigget rundt på Birgits site.
Wink

Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 01:34

AdXpert:
Der er kun få annonceringskanaler, der giver mulighed for at bruge bannerannoncer ordentligt til direct-response, AdWords er én af dem.

Ja, og det er jo også forholdsvis nyt (sidste 1-2 år), at Adwords har bannere med. Jeg tror ikke rigtig, du finder andre med så god en banner-deal.

AdXpert:
Jeg er dog ikke enig i, at det kræver en ekstra lav CPM at skabe effektiv direct-response.

Tjah, det kommer så sandelig an på, hvad du mener med meget lav CPM Wink .. Jeg tænker umiddelbart under 20. Og det får du jo ikke målrettet annoncering til mange steder.

AdXpert:

Tricket er blot at sikre, at man kun bliver vist på sider, der er 100% relevante for ens produkt. I AdWords kan man eksempelvis bruge keywords til kun at få vist sin bannere på sider inden for et bestemt emne. Man kan eksempelvis sige "vis mit banner på min-mave.dk, ungmor.dk, voresboern.dk og navlestreng.dk, men kun på specifikke sider, der omhandler graviditetstests". Så giver et banner for graviditetstest pludselig langt mere mening for brugerne, og jeg ville derfor ikke være bange for at betale en højere CPM-pris

Ud af erfaring kan jeg sige, at dette ikke holder i praksis, selv om det lyder godt i teorien. Som jeg også sagde før, så er det en selvmodsigende teori, da graden af målretning ift. målgruppen er modsat proportionel med prisen. Det vil sige, at får du så målrettet placering, som du taler om, så er du oppe at betale en ret høj CPM. (De steder, jeg kender!). Klikprisen kommer således næppe under 15-20 kr.

Tilmeldt 2. Mar 08
Skrevet kl. 02:04

patrickb:

Ud af erfaring kan jeg sige, at dette ikke holder i praksis, selv om det lyder godt i teorien. Som jeg også sagde før, så er det en selvmodsigende teori, da graden af målretning ift. målgruppen er modsat proportionel med prisen. Det vil sige, at får du så målrettet placering, som du taler om, så er du oppe at betale en ret høj CPM. (De steder, jeg kender!). Klikprisen kommer således næppe under 15-20 kr.

Du argumenterer godt for din sag, men vores resultater er tilsyneladende forskellige. ;) Priserne, uanset om det er CPM eller CPC, afhænger naturligvis af branchen. Eksempelvis tror jeg sagtens, man ville kunne få en lavere klikpris end 15-20 kroner på ovenstående eksempel med graviditetstests, hvorimod man nok næppe vil kunne så langt ned inden for fx banklån. Min pointe er dog blot, at selvom bannerannoncer traditionelt kun bruges til branding (og derfor ikke bør måles på CTR), så kan de også sagtens bruges til direct-respons (og skabe klik og salg), hvis blot man sørger for relevansen. Det er ikke nødvendigvis en selvmodsigende teori; Hvis man gerne vil have billigere klikpriser, kan man jo bare undlade at vælge specifikke, populære websites (som jeg gjorde i ovenstående eksempel), men blot udelukkende køre med keywords. Hvis jeg eksempel kører en bannerkampagne for flashspil i AdWords med keywords som "flashspil", "online spil" og "online gaming" kan jeg sagtens komme langt under det CPC-niveau.

Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Skrevet kl. 02:34

Tak i lige måde. Jeg tror heller ikke, vi er uenige om teorien. Jeg tror bare, at vi har forskellige opfattelser af, hvor udbredt din teori er i praksis. Smile

AdXpert:
AdWords med keywords som "flashspil", "online spil" og "online gaming" kan jeg sagtens komme langt under det CPC-niveau.

Nu snakker du om Adwords igen! Jeg HAR jo sagt, at her har du ret, men at det er et særtilfælde. Google kan jo være fløjtende ligeglade, hvor mange sidevisninger, de brænder af til underpris i deres indholdsnetværk. Men den betalingsmodel får du nok ikke mange sites, som selv sælger deres annonceplads, med på! Wink

AdXpert:
Det er ikke nødvendigvis en selvmodsigende teori;

Nej, naturligvis ikke. Der er altid en undtagelse til reglen. Hovedreglen er også, at jo bedre beligghed et hus har, jo dyrere er det. Men det betyder jo ikke, at der ikke kan være en enkelt sælger, der sælger sit velbeliggene hus meget billigt. Som sagt, så snakker jeg om hovedreglen, og som sagt har jeg ikke kendskab til andre steder end Google, hvor dit regnestykke kan gå op.

Tilmeldt 2. Mar 08
Skrevet kl. 10:11

patrickb:
Der er altid en undtagelse til reglen. Hovedreglen er også, at jo bedre beligghed et hus har, jo dyrere er det. Men det betyder jo ikke, at der ikke kan være en enkelt sælger, der sælger sit velbeliggene hus meget billigt.

Ok ok. Du har ret. Big Smile Jeg indrømmer, at jeg primært kører mine bannerannoncer gennem AdWords (med få undtagelser). Jeg er bare (som du nok kan fornemme) ret glad for muligheden for at kun at blive vist på relevante sider ved blot at indtaste en håndfuld keywords til mine kampagner. Det er langt mere målrettet markedsføring end traditionel bannerannoncering. Men du har nok også ret i, at der stadig kun er ganske få annoncører, der har fået øjnene op for den mulighed. Så ja, det er nok stadig en "undtagelse der bekræfter reglen". Det må vist være konklusionen for denne tråd! Wink

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Skrevet kl. 16:12

AdXpert:
Jeg er bare (som du nok kan fornemme) ret glad for muligheden for at kun at blive vist på relevante sider ved blot at indtaste en håndfuld keywords til mine kampagner. Det er langt mere målrettet markedsføring end traditionel bannerannoncering.

Det kan jeg godt forstå! Det er annoncørens marked på Google. Men jeg er da glad for, at du har mindet mig om det, for jeg kan sikkert også få stor gavn af at hoppe på den vogn! Wink

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)