Vi er grundlæggende enige. Der er kun få annonceringskanaler, der giver mulighed for at bruge bannerannoncer ordentligt til direct-response, AdWords er én af dem. Det er måske én af årsagerne til, at mange slet ikke er bevidste om forskellen. Jeg er også enig i, at det først og fremmest er essentielt med et effektivt banner, ellers kommer man ingen vejne. Jeg er dog ikke enig i, at det kræver en ekstra lav CPM at skabe effektiv direct-response. Bannerannoncer kan sagtens skabe klik og salg selv til en høj CPM-pris. Tricket er blot at sikre, at man kun bliver vist på sider, der er 100% relevante for ens produkt. I AdWords kan man eksempelvis bruge keywords til kun at få vist sin bannere på sider inden for et bestemt emne. Man kan eksempelvis sige "vis mit banner på min-mave.dk, ungmor.dk, voresboern.dk og navlestreng.dk, men kun på specifikke sider, der omhandler graviditetstests". Så giver et banner for graviditetstest pludselig langt mere mening for brugerne, og jeg ville derfor ikke være bange for at betale en højere CPM-pris... men hvis jeg gik efter at få klik, ville jeg netop vælge at betale på CPC-basis. ;) Disclaimer: Jeg undskylder det lidt underlige eksempel. Jeg sælger ikke graviditettests, men har blot lige siddet og kigget rundt på Birgits site. ![]() |
AdXpert:Der er kun få annonceringskanaler, der giver mulighed for at bruge bannerannoncer ordentligt til direct-response, AdWords er én af dem.
Ja, og det er jo også forholdsvis nyt (sidste 1-2 år), at Adwords har bannere med. Jeg tror ikke rigtig, du finder andre med så god en banner-deal.
AdXpert:Jeg er dog ikke enig i, at det kræver en ekstra lav CPM at skabe effektiv direct-response.
Tjah, det kommer så sandelig an på, hvad du mener med meget lav CPM .. Jeg tænker umiddelbart under 20. Og det får du jo ikke målrettet annoncering til mange steder.
AdXpert:Tricket er blot at sikre, at man kun bliver vist på sider, der er 100% relevante for ens produkt. I AdWords kan man eksempelvis bruge keywords til kun at få vist sin bannere på sider inden for et bestemt emne. Man kan eksempelvis sige "vis mit banner på min-mave.dk, ungmor.dk, voresboern.dk og navlestreng.dk, men kun på specifikke sider, der omhandler graviditetstests". Så giver et banner for graviditetstest pludselig langt mere mening for brugerne, og jeg ville derfor ikke være bange for at betale en højere CPM-pris
Ud af erfaring kan jeg sige, at dette ikke holder i praksis, selv om det lyder godt i teorien. Som jeg også sagde før, så er det en selvmodsigende teori, da graden af målretning ift. målgruppen er modsat proportionel med prisen. Det vil sige, at får du så målrettet placering, som du taler om, så er du oppe at betale en ret høj CPM. (De steder, jeg kender!). Klikprisen kommer således næppe under 15-20 kr.