Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Låne penge ud

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg nu har et overskud i min virksomhed, hvad forhindrer så mig i at låne penge ud til folk?

Er der noget regler for hvad man må og ikke må, er vel bare en geninvestering eller?

B.

Shape the future, or die trying 8-)

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 506
Skrevet kl. 21:26
Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 21:28

Hey ellers tak, var bare et spørgsmål......

Har ingen penge at låne ud nu, men tænker man kunne jo være heldig i fremtiden, og derfor spørger jeg ind til om hvad der kan forhindre man genudlåner penger?

B.

Shape the future, or die trying 8-)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:49

Selskabet kan bruge sine penge som de vælger. Du må dog ikke give aktionærlån, læs lov om anpartsselskab paragraf 49.

Hilsen Jakob

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 14:17

der er vel også regler om hvad og hvordan du skal oplyse om renter og omkostninger etc.  Det var også noget jeg ville undersøge hvis det var mig.

Mvh

Per Jespersen
Bautik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:45

Nu bliver der jo ikke sagt noget om hvorvidt det er en personlig virksomhed eller et selskab. Du kan i begge situationer låne penge ud ja, men i en personlig virksomhed vil det være dig personligt der udlåner pengene og derved en hævning i virksomhedsordningen medmindre udlånet kan relateres til virksomhedens drift. Er det et anpartsselskab er det ikke noget problem.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 14. Dec 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:06

Hej Benjamin

Overskuddet må gerne udlånes, dog ikke til aktionærerne / anpartshaverne.

Du kan lave et "hjemmelavet" gældsbrev, hvor du skriver betingelserne. (beløb,rente, likviditet, løbetid mv)

,skriver hvem lånet er til og hvem der afgiver det.

I kan så begge sættes jeres krussedulle på papiret og dermed er et retsgældende.

Der er dog nogle komplikationer med hensyn til om gældsbrevet bliver klassficeret som "simpelt" eller som et "omsætningsgældbrev"

Jeg vil derfor råde dig til at hente en skabelon til dokumentet (flere advokater udbyder dem).

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)