Godaften de herre sad lige og læste denne gamle tråd, selvom den er lang i forvejen synes jeg lige jeg vil kommentere Tøjners henvisning til D 1.4.2.1.5 Klassificering af en virksomhed da jeg mener der foreligger en misforståelse. Det vejledningen omtaler er problematikken om retmæssig indkomsttager. Jeg ved at de selv fremhæver smba osv. men dette må skyldes at disse 3 selskabsformer giver flere problemstillinger i forhold til dette, da der ikke er noget kapitalkrav til disse selskaber. Det skat har beføjelse til her ifølge denne vejledning er at gå ind og lave en vurdering på den virksomhed der drives og kan denne virksomhed egentlig drives i selskabsform som fx. skuespilleren, Der foreligger også en dom som jeg ikke slår efter her, med en direktør der yder en konsulent bistand til en anden virskomhed men uden for definationen af den virksomhed han driver til daglig, men alligvel trække han den ind over hans eksisterende selskab. Her opstår så spørgsmålet om hvem der har indtægten, direktøren personligt eller selskabet. Dommen siger han har det personligt.
Det man skal passe på med, i sær dig Tøjner, er at forveksle dette med at skat har beføjelser til at gå ind og omkvalificere en helt almindelig virksomhed som kan drives i et utal af selskabsformer til en enkeltmandsvirksomhed. Det kan de ikke. Men de kan gå ind og sige at der her er tale om en omgåelse af arbejdsrettens regler om ansættelse, eller lign. I lignende tilfælde som nævnt ovenfor. Vi har i Danmark et grundlæggende retsprincip om aftalefrihed, debatten om denne vil jeg ikke tage op her det gør alle de tunge drenge allerede. Her tænkes på Krüger, Gomard, Munck og Werlauff. Sig til hvis direkte henvisninger er nødvendige. De skeptiske advokater, som fx. tøjner er faktisk omtalt i kap. 9 et sted, igen ikke en direkte henvisning, men Munck siger at advokater har haft svært ved at se denne selskabsform potentiale.
Smba'et har fordele og ulember og det er vigtigt man overvejer dem nøje. Hvis smba'et var den bedste selskabsform havde vi nok ikke alle de andre. Men til alle jer læsere der sidder er bange for skat kommer og omkvalificere jeres smba i morgen som i driver med jeres mor, onkel, holding selskab eller lignende så frygt ej. Tøjners indlæg her er ren markedsføring og respekt for det. Jeg er dog lidt små træt af at hører pladen. For at der kan tages en beslutning som har så stor økonomisk konskvens for dig skal skat og domstolen for den sags skyld have en stærk hjemmel. Og det har de ikke. De to deltagere der kræves for at der kan være tale om et smba er tolket ud fra lovforarbejderne som omtaler deltagerne i et smba i flertal og det har helt sikkert været hensigten med flere deltager. Men tøjner har ingen steder fra at deltager 2 ikke må være din mor, dit holdingselskab eller lignende.
Ja, jeg er hård ved dig Tøjner men det ser ud til at du kan tage det. Det er bare trist at vi har en Proffesor (Werlauff) og en lektor (Munck) som begge anerkender Smba'et se deres senste værker, og jeg har en stærk fornemmelse af at Krüger også har noget at sige om disse i sin kommende bog. Og så har vi dig som hele tiden skræmmer og skræmmer. Og for at gøre det helt klart jeg er helt enig med fordele og ulember, og tager stærkt afstand for de fyrer som telefonsælger smba selskabet.
Hold kæft det bliver langt det her. Men lige til sidst et lille gratis hint Tøjner. Istedet for at iværksætter der har været forbi dig skal bruge alt sin tid på at skrive kautionserklæringer, kunne du overveje år til år garantimedlemmer.
Det var alt, jeg stikker af til toscana i morgen så hvis i skulle have en forventning om respons på en evt. fra jer. Så er det ikke af mangel på respekt blot mangel på tilstædeværelse. Go Sommer.